Direktør for Lyngby Storcenter tvivler på Black Friday: Vi må tænke os om for fremtiden

Årets største handelsdag, Black Friday, lokker massevis af danskere ud og handle tilbud i butikkerne. Men butikkerne selv tjener ikke meget på det.

I Lyngby Storcenter er man ved at gøre klar til årets store tilbudsdag, Black Friday, som løber af stablen på fredag.

Og selvom det er én af de dage, hvor danskerne bruger flest penge, så kommer de mange varer, der bliver lagt i indkøbsposer, ikke til at give et overskud for de fleste af butikkerne.

- For nogle butikker er bruttoavancen (red. fortjenesten) på sådan en dag, på trods af en fordobling af omsætningen, så ringe, at man tænker, hvem vi egentligt gør det her for.  Det er en massepsykose, der har grebet vores branche, siger Torben Schwabe, der er administrerende direktør i Lyngby Storcenter til TV 2 Business.

Han mener derfor, at butiksejerne og storcentrene i Danmark gør klogt i at overveje, hvorvidt man skal fortsætte med at holde Black Friday i Danmark i fremtiden.

- Som branche er vi nødt til at tænke os om, fordi mange af kunderne begynder jo at stille spørgsmål ved, hvad den rigtige pris for varerne er, når vi kører de her tilbud. Vi skal passe på ikke at ødelægge tilliden til kunderne, forklarer Torben Schwabe.

Flere tusinde gæster

Lyngby Storcenters cirka 110 butikker omsætter for 1,7 milliarder kroner om året, og på Black Friday forventer man at omsætte for et tocifret millionbeløb.

Sidste år havde centret 50.000 besøgende på den store handelsdag, og i år forventer direktøren endnu flere.

- Det bliver fuldstændig hysterisk, siger Torben Schwabe, der både har hentet mere personale, vagter og rengøringsfolk ind til på fredag.

Alligevel synes han, at de danske detailhandlere skal droppe forestillingen om, at selvom der er massive tilbud på sådan en dag en måned før jul, så kommer kunderne alligevel også og køber julegaver til fuld pris efter Black Friday. Det mener Torben Schwabe ikke, at de gør.

Kunderne er vindere

Også hos elektronikkæden Power erkender man, at salgene fra Black Friday ikke kan ses på bundlinjen, når dagen er omme.

- Det kan ikke betale sig isoleret set, hvis vi regner økonomien ud på det. Fordi vi bruger både penge på en ny hjemmeside i år, ekstra personale, tilbud og annoncer, fortæller Jesper Boysen, der er administrerende direktør i Power, til TV 2 Business.

- Kunderne er jo vindere den dag, fortsætter han.

Power-direktøren mener derimod godt, at det kan betale sig i forhold til kunderne i det lange køb.

- Herregud. Det er én gang om året, og det er en måde for os at give tilbage på, siger Jesper Boysen, der sidste år firedoblede den normale omsætning på Black Friday.

'Næsten tragikomisk'

En ny analyse fra NN Markedsdata viser da også, at det er et selvmål for onlinebutikkerne. 

Hvis man ser samlet på de cirka 1000 butikker, der handler med varer via nettet, så havde de i gennemsnit et underskud på minus 71.000 kroner før skat i 2014, mens det blev til et beskedent overskud på 57.000 kroner i 2015.

- Det er næsten tragikomisk, at onlinebutikkerne bruger så meget krudt på at faldbyde deres varer i forbindelse med Black Friday, når man tænker på, hvor svært de har ved at tjene penge til daglig, udtaler Ivan Jæger Christiansen, direktør i NN Markedsdata.

Han understreger dog, at de onlinebutikker, der sælger elektronik og fotoudstyr siller sig ud og rent faktisk har et overskud på den store handelsdag.

Black Friday er et fænomen, der stammer fra USA.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik