Brøchner Hotels driver en række hoteller i København - heriblandt det kendte Hotel Astoria. Foto: Brøcher Hotels/PR

Direktør frygter hotelboble: Men kunderne kan godt glæde sig

Udbuddet af hotelværelser i hovedstaden forventes at overstige efterspørgslen, og det vil høj grad komme kunderne til gode, vurderer hoteldirektør.

Den enes død, den andens brød, lyder et godt, gammelt ordsprog, som passer meget godt på en mulig københavnsk hotelboble, der ligger lurer i den nærmeste fremtid.

Belægningprocenten på de københavnske hoteller har de senere år været tårnhøj, og det smitter selvsagt også af på prisen for en overnatning.

Men i kulissen står et spøgelse - et spøgelse, der handler om ekstremt overudbud, og som vil øge konkurrencen blandt hotellerne, men samtidig komme kundernes pengepung til gode.

Vi er forberedt på den magtkamp, der kommer. Udbuddet vil være markant større end efterspørgslen i en kortere periode. I den periode vil der være hårdere kamp om kunderne, og kunderne vil få bedre priser. 

Karim Nielsen, direktør for Brøcher Hotels

København vil nemlig i løbet af de kommende tre år få 7600 nye hotelværelser mod 16.000 i dag. Det er en forøgelse på 47 procent, og alt for meget i forhold til hvad hotelmarkedet i hovedstaden kan bære.

Det fortæller direktør for hotelkæden Brøchner Hotels, Karim Nielsen, i et interview med Børsen

Karim Nielsen mener, at de mange ekstra hoteller i hovedstaden vil skabe en situation med et overudbud, som kan ændre belægningsprocenten i København.

Læs også Én nat for en månedsløn: Nyt hotelværelse tilbyder vild luksus

Forberedt på magtkamp

Han regner med, at den vil falde til omkring 10 procent og medføre et prisfald på 10-20 procent for en overnatning, når overkapaciteten indtræffer.

Brøchner Hotels CEO-direktør Karim Nielsen. Foto: Sofie Mathiassen - Ritzau Scanpix

- Vi har hele tiden været beredt på, at der ville komme et stort tilvækstboom af hotelværelser. Vi er forberedt på den magtkamp, der kommer. Udbuddet vil være markant større end efterspørgslen i en kortere periode. I den periode vil der være hårdere kamp om kunderne, og kunderne vil få bedre priser, forklarer Karim Nielsen.

Cabinn, Scandic og Clarion er blot nogle af de hotelkæder, som enten allerede er i fuld gang med at bygge et nyt hotel i hovedstaden eller har planer om at opføre et.

Forventningen er, at cirka 6000 nye værelser vil stå klar inden for de næste to år fra 2019-2020, og at den samlede pipeline af nye hoteller fra 2018-2021 løber op i en værdi på omkring 21 milliarder, skriver Børsen.

Læs også New York Times hylder København: Disse hoteller er en rejse værd