Min mening: Trafikalt kaos eller grøn oase?

Ida Auken (Radikale Venstre) vil komme støj, forurening og trængsel til livs ved at grave to boulevarder ned under jorden. Hun påpeger, at det vil give helt nye muligheder for byliv.

Af Ida Auken, folketingskandidat for Radikale Venstre i Københavns Storkreds

Hver dag kører der 60.000 biler på Åboulevarden og H.C. Andersens Boulevard. I myldretiden kører de kun en kilometer på 7 minutter.

Ved at grave boulevarderne ned under jorden kan vi erstatte et trafikalt kaos med en grøn boulevard. På den måde kommer bilister hurtigere frem, og vores by bliver grønnere.

MIN MENING

Frem mod det kommende folketingsvalg har TV 2 Lorry givet spidskandidater for alle partierne i storkredsene i Hovedstadsområdet mulighed for at komme til orde med holdninger og meninger.

Under overskriften "Min mening" skriver kandidaterne indlæg, som kan danne grundlag for en debat med andre kandidater og vælgere.

Der er alt for mange biler i vores by. Og ifølge Vejdirektoratet er der kun endnu mere trængsel i vente i de kommende år. Har du set H.C. Andersen Boulevard i myldretiden?

Det har jeg, og jeg har svært ved at se, hvordan vejen skal klare flere biler. Er det ikke på tide, at vi hæver ambitionerne og finder en grøn løsning, der fremtidssikrer vores hovedstad?

Projektet med at grave boulevarderne ned under jorden er blevet døbt Den Grønne Boulevard. I stedet for en 8-sporet vej kan vi genåbne Ladegårds Å og skabe grønne og blå områder i vores by. Det giver helt nye muligheder for byliv og meget mere plads til gående og cyklister. Samtidig får vi taget hånd om trængsel og støj. Jeg tror på, at projektet kan blive et varemærke for vores by – noget vi bliver kendt for i udlandet.

Det er et stort projektet, så finansiering skal selvfølgelig være på plads.

Den nye havnetunnel i Nordhavn til 20 mia. kr. skal finansieres ved brugerbetaling. Man regner med, at 31.000 personer dagligt vil køre igennem tunnelen. Til sammenligning kører der 75.000 biler på boulevarderne.

Den Grønne Boulevard vil koste omkring det sammen som havnetunnelen, men der er dobbelt så mange trafikanter til at finansiere den.

Jeg synes, at København er en skøn by. Men den fortjener at blive endnu bedre. Lad os få taget hånd om støj, forurening og trængsel og skabt en grøn hovedstad med masser af byliv.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik