Digital Post har gjort det sværere for hver tredje

Den digitale postkasse passer ikke ind i vores hverdagsliv og så mangler der personlig kontakt, siger ekspert.

Digitaliseringen og indførelsen af NemID og Digital Post skulle lette hverdagen for borgerne.

Alligevel svarer 33, 5 procent i en undersøgelse, lavet af Wilke for Avisen.dk, nej til, at kontakten til det offentlige er blevet nemmere efter digitaliseringen.

Det er mangel på personlig kontakt og et selvbetjeningssystem, der er alt for bureaukratisk for almindelige mennesker, der i følge en ekspert er årsagen til, at flere oplever digitaliseringen som mere besværlig.

"Den digitale selvbetjening er sommetider lidt for bureaukratisk for den almindelige borger", siger Søren Skaarup.

Han mener ikke, at Digital Post matcher den måde, almindelige mennesker gør tingene på.

Selv mener Digitaliseringstyrelsen, at danskerne bare skal vænne sig til en ny måde at kommunikere med det offentlige på, men at de er parate til at klare tingene selv hjemme foran computeren.

"Du kan stadig går ned i borgerservice og få al den hjælp, du har brug for", siger kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, Louise Palludan Kampmann.

1. november sidste år blev brevpost og papirblanketter erstattet med Digital Post og selvbetjening over nettet.

I dag er det 89 procent af danskerne, der modtager digital post. I følge Louise Palludan Kampmann var målet 80 procent.

"Så det er vi glade for. Det viser, at flere danskere, end forventet, er klar til digitaliseringen", siger hun og tilføjer, at Digitaliseringsstyrelsen egne målinger viser, at 91 procent af danskerne mener, det er en fordel at anvende offentlige services på nettet.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik