DF vil have taxaer i busbanerne

Dansk Folkeparti vil give taxaer lov til at køre i busbanerne i København, så det bliver biligere og hutigere at køre med taxa. Forslaget møder modstand fra Socialdemokratiet.

Foto: Liselotte Sabroe - Ritzau Scanpix

De fleste er nok enige i, at det er dyrt at køre i taxa. Men spørger man Dansk Folkeparti, vil prisen for en taxatur i København kunne blive meget billigere, hvis taxaerne fik lov til at benytte busbanerne.

På den måde vil taxaerne undgå at holde nær så lang tid i kø, som de gør nu, og kunderne vil dermed kunne komme hurtigere fra a til b og betale mindre end nødvendigt, mener Dansk Folkeparti.

Partiet vil derfor på et kommende møde i Københavns Borgerrepræsentation stille et medlemsforslag om, at byens busbaner åbnes op for taxakørsel i en etårig forsøgsperiode. Det skal så være op til Teknik- og Miljøforvaltningen at få undersøgt, hvilke busbaner der ville kunne egne sig til forsøget.

- Taxaer er også en slags kollektiv kørsel, som er en afløser for, at man tager bilen. Ved at tillade taxaerne at bruge busbanerne, ville kunderne meget hurtigere og mere effektivt kunne komme rundt omkring i byen. Det vil give mere frihed på de almindelige vejbaner, og det vil være billigere for borgerne og for de mange turister, vi har i byen, at køre i taxa, siger Carl Christian Ebbesen, gruppeformand for Dansk Folkeparti, til TV 2 Lorry.

Vil efterligne andre storbyer 

I andre europæiske storbyer som Oslo, Amsterdam, Bruxelles og Genéve benytter man allerede busbaner til taxakørsel, og står det til DF bør København også hoppe med på den vogn. Partiet stillede dog for flere år siden et lignende forslag, og dengang var der ikke opbakning fra de andre partier.

Carl Christian Ebbesen mener dog, at tiden er blevet moden til at lufte idéen på ny. Blandt andet fordi, at åbningen af Metro Cityringen den kommende sommer vil aflaste bustrafikken, så der bliver færre busser.

- Et af argumenterne imod er, at busserne vil kunne blive forstyrret i deres af regularitet af, at taxaerne holder ind og sætter folk af. Men det gør de jo i forvejen, så på den måde mener vi ikke, at det ville gøre den store forskel, hvis tillod det, siger Carl Christian Ebbesen.

S skyder forslag ned

Men det er man lodret uenig i hos Socialdemokratiet. Ifølge gruppeformand Lars Weiss blev der for lidt over ti år siden afprøvet et lignende forsøg med at lade taxaer køre i busbanen på udvalgte strækninger, men forsøget slog fejl.

- Som jeg husker det, var det over Knippelbro, Torvegade og den vej. Det medførte betydelige forsinkelser for den kollektive trafik, siger han.

Problemet bestod blandt andet i, at busserne har fortrinsret til at køre frem i et lyskryds, før bilerne i de almindelige vejbaner får grønt lys. Men når busbanen blev fyldt op med taxaer, endte det med at busserne ikke nåede at udnytte deres fortrinsret, før lysreguleringen skiftede, og dermed blev de forsinket, forklarer Lars Weiss.

- Vi prioriterer den kollektive trafik, og vi vil hellere lade buspassagererne komme hurtigere frem i trafikken end taxaerne. Jeg ved, det er en forsøgsordning, som taxabranchen har ønsket gennem mange år. Men når det allerede har vist sig ikke at fungere, ser vi heller ingen grund til at gentage forsøget, siger han.

Vil have testet fordommene af

Dansk Folkepartis Carl Christian Ebbesen understreger, at forslaget ikke skal gennemføres, hvis det sker på bekostning af den kollektive bustrafik. Men han mener, at trafikken og behovene har ændret sig, siden forsøget sidst blev afprøvet.

- Det handler om, at vi får alvor for testet nogle af de her negative og positive fordomme af, så vi kan finde frem til en løsning, der fungerer. Men at vi slet ikke afprøver det, ville være en skam. Allerede nu ser man ofte lange, tomme busbaner, og dem vil der kun blive flere af, når Metro Cityringen åbner og flere buslinjer nedlægges. Det er oplagt at få det udnyttet, siger han.

Men det er der allerede taget højde for, mener Lars Weiss.

- Det vil jo ikke være sådan, at vi lader busbanerne eksistere, når der ikke længere kører busser i dem. Så jeg er altså 99,9 procent sikker på, at det her aldrig bliver stemt igennem, siger han.

Borgerrepræsentationen skal tage stilling til forslaget fra Dansk Folkeparti på et møde torsdag i næste uge.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik