Det mener de københavnske politikere om Formel 1 i byen

00:43

Sådan ser det ud fra Formel 1-førerens perspektiv at køre rundt i København.

Der er delte meninger i Borgerrepræsentationen om, hvorvidt man skal give startlys til Formel 1 i Københavns gader.

Topbossen fra Formel 1, Chase Carey, var onsdag på charmeoffensiv i København. Håbet er en aftale om tre VM-løb fra 2020. Men hvis det skal lykkes, skal den irsk-amerikanske løbsdirektør og de danske initiativtagere anført af Helge Sander og Lars Seier Christensen skrue charmen på.

Vi synes ikke, det er med til at understøtte den grønne og bæredygtige profil, som vi mener, København skal blive ved med at udvikle sig i.

Niko Grünfeld, kultur- og fritidsborgmester i København

For mens Formel 1-planerne fik opbakning fra regeringen, repræsenteret ved erhvervsminister Brian Mikkelsen, Kons., så mødes Formel 1-planerne af noget større skepsis i Borgerrepræsentationen i København, hvis godkendelse også er nødvendig. 

Både Enhedslisten, Alternativet og Radikale Venstre er imod projektet, mens SF endnu ikke har taget endelig stilling men også forholder sig kritisk. Ender deres skepsis også i modstand, mangler der blot et enkelt mandat for, at der er et flertal i Borgerrepræsentationen imod at give Formel 1-racerne startlys.

Læs også Formel 1-chef er brændt varm på København

De øvrige partier har endnu ikke taget endelig stilling, før det færdige projekt kan præsenteres for politikerne i løbet af de kommende måneder.

Den samlede pris for at få Formel 1 til København forventes at være omkring 300 millioner kroner - et beløb, der blandt andet skal dækkes af investorer. Til gengæld vil det give hovedstaden et udstillingsvindue til omkring en halv milliard tv-seere. 

03:14

Flere partier på Københavns Rådhus siger nej tak til Formel 1-løb i København i 2020.

Luk video

Vi har spurgt samtlige partier om, hvad de mener om Formel 1 i byen:

Socialdemokratiet:

Frank Jensen mødtes onsdag med Chase Carey for at drøfte planerne for et Formel 1-grandprix. Han gav ikke interviews i den forbindelse, men udtaler i en skriftlig kommentar:
- Jeg synes som udgangspunkt, at det er spændende og til gavn for København, at vi kan tiltrække store events. Det var derfor interessant at mødes med Chase Carey og høre om deres perspektiver på et Formel 1-løb i København.
- Men vi skal have set nærmere på, hvordan et Formel 1-løb eventuelt kan afvikles, og hvilke gener det vil påføre københavnerne, før vi beslutter, om vi fra kommunens side kan støtte projektet. Foreløbigt har vi kun ydet teknisk bistand til en rute og projektet har ikke været drøftet politisk.

Enhedslisten:

- For det første forurener det, og vi har luftforurening nok i København. Og så støjer det, og så spærrer det hele byen af, så man i flere dage overhovedet ikke kan komme rundt. Så det synes vi ikke er en god idé, siger teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen.

Alternativet:

- Vi synes ikke, det er med til at understøtte den grønne og bæredygtige profil, som vi mener, København skal blive ved med at udvikle sig i. Vi er først og fremmest en cykelby, og det er det, omverdenen forbinder København med, og det vil vi gerne blive ved med at udvikle, siger kultur- og fritidsborgmester Niko Grünfeld.

Venstre:

- Det er et spændende projekt, men der er naturligvis udfordringer, ift. at de to broer, Knippelsbro og Langebro i kortere eller længere perioder vil skulle lukkes for trafik. Men kan det lade sig gøre at minimere generne, er vi med. Det er en fantastisk chance for at sætte København på verdenskortet, siger gruppeformand Flemming Steen Munch.

Radikale Venstre:

- Vi vil gerne have store events til byen, og hvis vi skal over i den motoriserede afdeling, vil vi meget hellere se på et Formel E-løb (elbilernes pendant til Formel 1, red.). Det passer bedre til den by, vi gerne vil være. Ved Formel 1-grandprixer i andre byer som Monaco og Baku har man måttet svejse dæksler til i vejene og bygge bander op og dermed haft svært ved at afvikle trafikken for byens borgere. Det er ikke den vej, vi skal, siger gruppeformand Mette Annelie Rasmussen.

SF:

- I udgangspunktet er vi skeptiske, men vi har ikke taget endeligt stilling til spørgsmålet endnu. Hvis der skal være motorløb i København, var det mere relevant med Formel E for elbiler. Det kunne jeg godt se gav mening for København som grøn hovedstad, siger gruppeformand Klaus Mygind.

Dansk Folkeparti:

- Jeg synes, det lyder vildt spændende, men måske også en smule urealistisk på nuværende tidspunkt. Men det kunne da være sjovt at få Kevin Magnussen til at køre Formel 1 på hjemmebane i København, sagde daværende kultur- og fritidsborgmester Carl Christian Ebbesen tilbage i juli måned, da planerne første gang blev offentliggjort.

Konservative:

- Vi er positive overfor Formel 1 i København, men vi er skeptiske omkring det nuværende forslag til en rute. Den er ikke realistisk men forudsætter, at gaderne bygges markant om. I øjeblikket er der midterhæller, lyskryds og vejtræer mange steder, og vi vil ikke lukke byen af i mange månederne for at ændre på forholdene, siger gruppeformand Jakob Næsager, der i stedet foreslår, at man kører omkring den nye Nordhavnsvej, der allerede har den rigtige bredde.

Liberal Alliance:

- Vi er stadig uafklarede men positivt indstillede. Man bør ikke politisere arrangementer med sine egne personlige præferencer i forhold til eksempelvis biler. Et Formel 1-grandprix vil kunne være godt både for byens økonomi og image, siger gruppeformand Alex Vanopslagh.