01:03

Video: Henry Michaelsen / Foto: Christian Hoyer

Designmuseum slår besøgsrekord - igen

Et nyt navn og nye måder at udstille på, har næsten femdoblet antallet af besøgende på Designmuseum Danmark i København.

- Et kaleidoskopisk rum med hvide bokse, fyldt med de ypperste stole fra store danske designere, haute couture fra den store danske designer Erik Mortensen og organiske japanske porcelænsfigurer. Sansen for at ramme det en moderne kunstinteresseret publikum fra hele verdnen og skoleelever vil vide mere om, giver pote for Designmuseum Danmark i København.

Det lille museum har i 2017 oplevet endnu et rekordår som dansk og international publikumssællert. Besøgstallet rundede sidste år knap 288.000 gæster. Det er 60.000 flere end året før, og samlet set er tilstrømningen af besøgende over de seneste seks år næsten femdoblet.

Stigningen skyldes både en stærkt voksende interesse fra udenlandske turister, og at museet har øget sin appel til nye danske målgrupper, deriblandt skoleelever.

Designmuseet modtog som anerkendelse herfor i efteråret en af de fineste priser i den internationale museumsverden, DASA Award – en slags museernes Oscar. Den gives til museumsprojekter, der har markeret sig særligt inden for læring og undervisning ved at nå nye målgrupper, deriblandt børn og unge. 

  Foto: Henry Michaelsen / TV 2 Lorry

Pladsmangel truer

Søgningen til Designmuseum Danmark er så stor, at museet er ved at sprænge de fysiske rammer i de fredede 1700-tals bygninger i det gamle Frederiks Hospital i Bredgade. Her har museet holdt til siden 1926 under navnet Kunstindustrimuseet. Som led i den publikumsvenlige omlægning skiftede museet i 2011 navn til Designmuseum Danmark. Et navneskifte der formentlig har gjort det nemmere for nye generationer at finde vej til de historiske bygninger.

- Vi er utroligt glade for, at der er så stor interesse for vores udstillinger, events og aktiviteter. Det viser tydeligt, at design er for alle. Udfordringen er, at vi snart mangler plads, hvis vi skal fortsætte med at gøre museumsoplevelsen så publikumsvenlig som muligt, siger Anne-Louise Sommer, direktør for Designmuseum Danmark.