Designmøbler i krig mod kopier

Piratkopier af Ægget og Svanen går møbelbranchen på nerverne. Den danske møbelbranches internationale brand bør ikke sættes over styr med efterligninger af lav kvalitet, mener brancheforeningen. Det skriver dagbladet Børsen.

»Salg af kopimøbler er uacceptabelt. Det udvander brandet, fordi man skaber tvivl om produktets ægthed. Og kopiproducenterne fratager designerne deres levebrød, fordi de lukrerer på et stykke arbejde, der er fremgjort af designere, samtidig med at man ikke deltager i betalingen af royalties,« siger Keld Korsager, adm. direktør for Møbel+Interiør Brancheforeningen.

Heller ikke det store danske møbelhus Fritz Hansen er synderligt glad ved tanken om, at kopivarerne indtager både danske og udenlandske stuer.

»Vi ser det som en snyltning på de originaler og det design, der er blevet udviklet og har rettigheder på det danske marked,« siger David Rosenkvist, kommunikationsdirektør for Fritz Hansen.

Men over det meste af verden kopierer man designvarer, efter at der er gået de gyldne 25 år, fastslår kopiproducenterne. At ophavsretten varer 70 år i Danmark er urimeligt, mener de.

»Nogle af de eneste lande, der ikke har 25-årsreglen, er Skandinavien og Tyskland. Men i sidste ende er det ikke dem, der har lavet møblerne, der i dag tjener på ophavsrettigheden. Møbelhusene har været inde og købe en rettighed for lang tid siden til billige penge. Og lige pludselig føler de, at de har alle rettigheder til de møbler,« siger Jesper Sjoelund, adm. direktør i møbelkopiforretningen Infurn.

    


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik