Sporarbejde betyder, at S-togs-passagererne mellem Jægersborg og Hillerød i dag og frem til på søndag, skal med busser på dele af strækningen.
Det er lidt vemodigt at skulle sige farvel til denne gamle dame.
Årsagen er, at det gamle sporskiftesystem, der har været i Hillerød siden 1950'erne bliver erstattet.
Maskinen blev udviklet så langt tilbage som 1912, men nu skal den erstattes af et nyt signalprogram, der bedre kan håndtere de mange tog, der kører på s-banen.
Fremover vil styringen af sporskiftet i Hillerød ske fra København, og den gamle maskine bliver sendt på pension:
- Det er lidt vemodigt at skulle sige farvel til denne gamle dame, jeg har selv været her i 26 år, siger Johan Hedegaard, der er overtrafikkontrollør i Hillerød.
Nyt signal betyder færre forsinkelser
Det nye system vil få stor betydning for brugerne af banen:
- Signalfejl er årsagen til halvdelen af forsinkelserne på s-banen og 80 procent på fjernbanen. Med det nye signalsystem vil vi minimere det markant, så vi vil få en væsentlig bedre togpunktualitet til gavn for passagererne, siger Torben Arnbjerg-Nielsen, programchef for S-banen, Banedanmark.
Derudover vil der kunne køre flere med tog. I dag skal der være to minutter mellem hvert tog, mens der i fremtiden kun behøver at være 90 sekunder mellem hvert tog.
Når den gamle dame afinstalleres, får hun ikke lov at hvile. Hun skal skilles ad og bruges til reservedele til andre systemer i Jylland.