(Arkivfoto) Et lyn slog ned i rådhuset og lagde Furesø Kommunes borgerservice ned. Foto: Martin Sylvest Andersen - Ritzau Scanpix

Der lød et kæmpe brag, og så gik alt i sort: Lyn kortsluttede borgerservice

Et lynnedslag i Furesø Kommunes kontaktcenter sendte mandag formiddag borgerservice til tælling. Der lød et kæmpe brag, og så gik alt i sort, fortæller medarbejder.

Har man som borger i Furesø Kommune forsøgt at komme igennem til borgerservice her til formiddag, har man hørt denne besked i telefonrøret:

- Du har ringet til Furesø Kommune. På grund af tordenvejr har vi desværre fået problemer med vores telefoner. Vi arbejder på højtryk med at få løst problemet. Du er velkommen til at ringe igen senere.

Da TV 2 Lorry lidt efter middagstid ringer borgerservice op, får vi også denne besked. Det lykkedes dog at komme igennem til en medarbejder, der kan give en førstehåndsberetning fra tordenvejrets frontlinje. 

Læs også Ups! Kommune sendte besked til alle forældre: "Dit barn er nu udmeldt"

Så følger der et ordentligt brag. Hele bygningen runger og ryster.

 

Marina Elkhøj, som er fagansvarlig for kontaktcenteret i borgerservice, kan efter et par hektiske timer gengive historien:

- Vi sidder og gør klar til at åbne op for telefonlinjen. Vi sorterer post og hvad man ellers gør og sad ellers klar ved vores computere, hvorfra vi styrer opkald til borgerservice.

- Først kan vi se lynet med tydeligt, og så følger der et ordentligt brag. Hele bygningen runger og ryster. Derefter går strømmen, og alt går i sort. Vi bliver selvfølgelig forskrækkede, fortæller hun. 

Læs også Usædvanligt dobbelt skybrud ramte pludseligt

Kontaktcenteret i Furesø Kommune har til huse i biblioteket i Farum Bymidte. Lynet slog ned omkring klokken kvart i 10 - et kvarter før telefonlinjerne i borgerservice skal stå klar til at tage imod opkald.

- Mellem klokken 10 og 12 er de travleste timer, forklarer kontaktcenterets fagansvarlige.

- Vi skynder os at ringe efter en elektriker, som kommer og fikser det. Vi er jo ligesom hovedindgangen for alle borgere ind til kommunen, så det er vigtigt for os, at det bliver ordnet hurtigt, siger hun.

To timer senere er systemet kommet på fode igen.

Og til de borgere, der forgæves har forsøgt at komme igennem til borgerservice, har Marina Elkhøj følgende besked:

- De må ringe igen. Nu skulle det hele virke, og vi er klar til at besvare deres spørgsmål og hjælpe dem, siger hun. 

Læs også Sæson for skybrud: Sådan beskytter du din bolig