Denne smalle landevej skal være hovedvejen til ny fjordforbindelse

En lille, blind grusvej bliver omdannet til en af Frederikssunds mest trafikkerede veje, når den skal lede køretøjer til og fra den kommende fjordforbindelse.

Marbækvej syd for Frederikssund er en lille landevej, der langsomt bliver smallere og smallere, indtil den bliver til en grusvej, der ebber ud i en anden grusvej. Skal to modkørende biler passere hinanden, er vejen nogle steder så klejn, at den ene må holde ind til siden.

Men inden for den kommende tid bliver den anonyme markvej til en af Nordsjællands travleste indfaldsveje.

Når fjordforbindelsen Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord åbner, bliver Marbækvej pludselig den primære trafikvej for køretøjer fra Frederikssundsvej og Vinge, der skal krydse broen og for trafik fra Hornsherred, der skal nordpå.

Derfor skal den lille markvej snart undergå en større forvandling. Det har Byrådet i Frederikssund Kommune besluttet onsdag.

5,3 millioner kroner er således blevet bevilliget til at omdanne det, der kunne ligne et sted, hvor man er kørt forkert, til en hovedtrafikåre for området.

TV 2 Lorry besøgte for nylig byggeriet af Kronprinsesse Marys Bro, der nu er nået så langt, at Vejdirektoratet er gået i gang med oprydningsarbejdet. Se mere herunder:

Byggeriet af Kronprinsesse Marys bro er nu så langt, at vejdirektoratet er gået i gang med at rydde op efter sig.

6.300 køretøjer i døgnet

En del af Marbækvej er allerede gearet til at kunne håndtere den tunge trafik. Derfor er det den sydligste del af vejen, der går fra Ørnens Vænge til Marbækvej 49, der skal omdannes.

Den smalle vej bliver til en kørebane 6,5 meter bred samt skelrabatter af en meter bredde og gadelamper, mens der kommer cykelstier på begge sider.

Der er en god grund til, at vejen skal være forholdsvis veludrustet. Det forventes nemlig, at trafikken på Marbækvej mellem rundkørslen Marbækvej/Strandvangen og tilslutningen til Fjordforbindelsen vil stige til omkring 6.300 køretøjer i døgnet, når broen åbner.

Det svarer til lidt under en tredjedel af Øresundsbroens samlede daglige trafik.

Det er Frederikssund Kommune, der står for arbejdet fra Ørnestens Vænge og frem til ejendommen Marbækvej 49. På det sidste stykke frem til Kronprinsesse Marys Bro er det Vejdirektoratet, der står for arbejdet.

Allerede i den første halvdel af marts ventes arbejdet at begynde. I løbet af juli måned er arbejdet med at ombygge den engang så anonyme vej færdigt. Kronprinsesse Marys Bro åbner inden udgangen af 2019.

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Kystbanetog

playForringelser på Kystbanen - nordsjællandske borgmestre frustreret

20190131-162034-L-1920x1281we

Udiplomatisk parkering: Her er ambassaderne med flest ubetalte parkeringsbøder

lyskryds

Radikal byrådskandidat: Trafiklys skal have kjole og langt hår

Øresundstunnelen vanvidsbilisme

playMinister garanterede kontrol med vanvidsbilisme i Øresundstunnelen – men et år senere er intet sket

Frederikssund

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere