Foto: TV2/Lorry

Den store kioskkæde 7-Eleven sjusker med fødevaresikkerheden.

Metroxpress har gennemgået rapporter fra fødevarekontrollens 250 kontrolbesøg i 7-Eleven i 2013.

50 gange - eller ved hvert femte besøg - får kioskerne kritik.

Det generelle problem er, at butikker er beskidte. Og den er gal med madens temperaturer.

15 gange har fødevarer - ofte pølser - været opbevaret ved forkerte temperaturer, viser rapporterne.

De pølser, der enten skal være kolde eller helt varme, er lunkne. Det giver gode vilkår for bakterier, der kan give maveinfektioner.

Men også andet er galt. Eksempelvis får 7-Eleven i Næstved kritik for ikke at oplyse myndighederne om en kundeklage.

Kunden oplyste til kiosken, 'at hun har været syg og indlagt efter at havde spist et tørret kødprodukt' købt i butikken.

7-Eleven har i år fået fem bøder på 10.000 kroner og en enkelt på 15.000 kroner.

I en række tilfælde finder kontrollørerne for gamle fødevarer, eksempelvis chokolade, ost, mælk, fløde og yoghurt.

Eksempelvis fandt man den 23. september i butikken i Rungsted en yoghurt, der havde boblet, fordi den var mere end en måned for gammel.

Butikken i Karlslunde har fået kritik for at opbevare kage, der skulle bruges til romkugler, i affaldssække.

Metroxpress' optælling viser, at 7-Eleven oftere får kritik end gennemsnittet for andre fødevarevirksomheder.

Af de 50 gange, kioskens filialer i år har fået kritik, er de seks bidende sure smileyer. Resten er knap så glade smileyer.

Eksempelvis udløser fund af lunken mad typisk en knap så glad smiley, ligesom kiosken, der undlod af oplyse om en syg kunde, fik en sådan smiley.

7-Eleven-direktør Jesper Østergaard kalder det uacceptabelt, at nogle butikker får kritik af fødevarekontrollen.

'Vi accepterer hverken sure eller knap så sure smileys i vores butikker, og vi går ikke på kompromis med butiksstandarderne,' skriver han i en e-mail.

Han forklarer, at kæden arbejder på at sikre de bedste standarder. Butikker, der får kritik, får et besøg af folk, der hjælper med at udarbejde en handlingsplan, der igen skal give en glad smiley.

'Rettes der ikke øjeblikkeligt op, så kan det føre til opsigelse af franchise-kontrakten,' lyder det.

Han henviser til, at 83 af kædens knap 200 butikker har elitesmileys.