Den nye lærer er tømrer

Eleverne i folkeskole bliver i stigende grad undervist af tømrere, pædagoger og andre faggrupper uden læreruddannelse. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten søndag.

På fem år er andelen, der underviser i folkeskolen uden at have en læreruddannelse, vokset med 40 pct., så der i dag står knap 2.100 ikke-uddannede lærere bag katedrene, og tre ud af fire kommuner har ansat ikke-uddannede lærere i faste stillinger.Det viser tal fra Danmarks Lærerforening (DLF) samt en rundspørge, som Morgenavisen Jyllands-Posten har foretaget. Intet tyder på, at udviklingen vil vende: For i samme periode er antallet af nye studerende på landets lærerseminarier styrtdykket, så der i 2007 blev optaget 40 pct. færre studerende på landets 19 seminarier.Holder tendensen, vil seminarierne frem mod 2016 udklække 13.300 nye lærere, men i samme periode vil op mod 21.500 lærere forlade arbejdsmarkedet, og dermed forstærkes problemet. Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, kalder udviklingen for en katastrofe.»Det er virkelig skræmmende. For mens sygeplejersker, læger og it-eksperter kan hentes i Indien, skal fremtidens lærere findes her i landet. Her er der ingen snuptagsløsninger, for det tager fire år at uddanne en lærer,« siger lærerformanden.Problemet er størst i enkelte yderkommuner, men også i Nordsjælland og omkring hovedstaden. Mens lærermanglen i yderområderne er del af en generel tendens, hvor det er blevet vanskeligere at tiltrække og fastholde uddannet arbejdskraft, er problemet anderledes i Nordsjælland og omkring København: Her har de senere års prisstigninger på boligmarkedet i København fået flere børnefamilier til at søge mod omegnskommunerne, uden at lærerne er fulgt med. De ældste må bliveFormanden for KL's børne- og uddannelsesudvalg, Henrik Larsen (R), erkender, at kommunerne har et problem.»Mange holder heldigvis endnu skindet på næsen, men det er et problem, og vi ved, at det vokser. Derfor skal vi få de ældste lærere til at blive ved lidt længere. Samtidig skal vi sikre, at de nye ikke forsvinder efter få år og tiltrække nye, og det gør vi alene ved igen at gøre det attraktivt at blive lærer,« siger Henrik Larsen til Morgenavisen Jyllands-Posten.