Foto: TV2/Lorry

Den Blå Planet anmeldt for skjult reklame

En forside af et Anders And-blad, hvor den Blå Planet er afbilledet, har fået Forbrugerombudsmanden til at indgive en politianmeldelse for skjult reklame til børn.

Det er første gang at Forbrugerombudsmanden politianmelder virksomheder for skjult reklame rettet mod børn og unge. Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Det er Den Blå Planet og Egmont Publishing Kids, som udgiver Anders And, som er anmeldt for at have overtrådt markedsføringsloven for en reklame på forsiden af et Anders And-blad fra 2013.

- Der gælder særligt skrappe krav til, hvor tydeligt det skal fremgå, at der er tale om reklame, når målgruppen er børn og unge. Da Anders And-bladet er et medie, der primært henvender sig til børn, er sagen alvorlig, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til Ritzau.

Forbrugerombudsmanden henviser til forsiden på Anders And-blad nummer 46 fra 14. november 2013, som udgives af Egmont Publishing Kids.

Forsiden viser Rip, Rap og Rup, der sidder på en hammerhaj, mens Anders And holder fast i hajens hale. Nederst på siden er bygningen til Den Blå Planet vist, lyder det i pressemeddelelsen.

Desuden ses teksten 'Vind med Den Blå Planet' også på forsiden. Det er ifølge forbrugerombudsmanden en sammenblanding af betalt og redaktionelt indhold, der gør det umuligt for børn at se, at det er en reklame.

Hos Egmont Publishing beklager marketingchef Gitte Hoffmann sagen.

- Vi har absolut ikke haft nogen intention om at skjule, at det var reklame. Vi tager anmeldelsen til seriøs efterretning og kommer til at skærpe eller genopfriske retningslinjerne, så det ikke sker igen.

Den administrerende direktør for Den Blå Planet, Dorte Gleie, kan 'i bagklogskabens lys' godt se, at man kan blive i tvivl om, hvad der er reklame, og hvad der er redaktionelt stof i Anders And-bladet.

- Vi har naturligvis aldrig haft til hensigt at vildlede forbrugerne i form af skjult markedsføring. Som en af Danmarks største attraktioner henvender vi os også til børn og unge som målgruppe, og vi er fuldt ud opmærksomme på, at vi som annoncør har et særligt ansvar over for børn og unge. Vi gør alt, hvad vi kan for at sikre, at det ikke gentager sig, siger Dorte Gleie til Ritzau