Delte meninger om Formel 1 i København: Beboere frygter larm

Der arbejdes lige nu på at få Formel 1 til København - det vækker både begejstring og frustrationer hos TV 2 Lorrys brugere.

Om få år kan det være en realitet med et Formel 1-løb midt København, efter at et konsortium med den tidligere videnskabsminister Helge Sander og rigmanden Lars Seier Christensen i spidsen har fået godkendt en rute gennem Indre By hos amerikanske Liberty Media, der ejer Formel 1.

Nyheden om et muligt dansk Grand Prix har mest af alt skabt glæde og begejstring på TV 2 Lorrys Facebookside, hvor opslaget fra tirsdag fik knap 1000 tilkendegivelser, hvoraf langt størstedelen var positive. Knap 200 personer mener til gengæld ikke, at det lyder som verdens bedste idé.

I kommentarsporet er de fleste også positivt stemt, men der er også flere, som er bange for, hvad det får af betydning for beboerne i området, når Kevin Magnussen og resten af Formel 1-kørerne racer forbi med 300 kilometer i timen.

Smadrer trafikken

- Byg en permanent bane i stedet. Det ville være en meget bedre løsning! Man smadrer trafikken i indre København i 2 måneder mindst, hvis dette gennemføres, når der skal stilles op til løbet, og når det hele skal pakkes ned igen, skriver en Lars Henrik Koch.

Hans mening bliver delt af blandt andre Helene Axelsen:

- Kan de ikke race ude på landet, hvor der er bedre plads. Dér generer de ikke nær så mange mennesker, som de gør inde i byen, når de spærrer af i dagevis.

Også Poul Koefoed-Petersen er utilfreds.

- Jeps lad os endelig få udledt lidt mere CO2 og i øvrigt ødelægge arbejdsdagen for mange københavnere for ussel mammon.

Den foreslåede rute i København.
Den foreslåede rute i København.
Foto: Google maps

Kan det blive Nordens hjemmebane?

På den anden side er der folk som Mike Sabroe Nielsen, der ikke skjuler at han er stor motorsportsfan. Men han peger på, at det kan blive en stor turistattraktion for hele Norden.

- Hvis jeg skal se bort fra at jeg er kæmpe motorsportsfan, så ville det gøre underværker for økonomien. Ja, ganske vist koster det noget i første omgang at stable på benene, men eftersom den nordligste bane er i Sydtyskland, eller England, hvis man tæller Silverstone med, så vil løbet i København være "hjemmebane" for Norge, Sverige, Finland og Nordtyskland. Det alene giver vildt meget turisme og en masse penge til lokale butikker i København, plus en masse sæsonjobs. Samtidig skal holdene også proviantere og det gør de i stor stil. Så lad os for pokker få formel 1 til Danmark!!

Kristoffer Brammer er ret splittet omkring idéen, men hvis det virkelig sker, at Formel 1 skal køres i København, så vil han alligevel se frem til at se de imponerende biler fra sin altan.

Så længe regningen ikke ender hos borgerne

- Tja, de spærrer jo tit byen af for alt muligt fjollet. Men jeg synes egentlig nok kun det lyder tiltalende fordi jeg tror de bliver nødt til at køre lige forbi min lejlighed. Det kunne da være en oplevelse at se dem race forbi, mens vi sidder i ro og mag på altanen, mens en Louis Hamilton lige påpeger, at Kristoffer Brammer nok kan tjene en god skilling på udlejning, hvis hans udsigt er så god.

Og så skriver Dimitri Cornelis Hardorff det, som mange måske tænker:

- Så længe regningen ikke ender hos borgerne, lyder det som en fin idé.

Kritisk overborgmester

Placeringen og udformningen af banen er udtænkt af Helge Sander og hans samarbejdspartnere, der har fået hjælp af Jan Magnussen til at skabe det optimale bud på en dansk bybane.

Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune har efter ønske fra erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen (Konservative) deltaget i gennemgangen af den mulige bane i hovedstaden, i forbindelse med at den anerkendte banedesigner Hermann Tilke besøgte København i marts.

Som udgangspunkt er det interessant at tiltrække store begivenheder til København, siger Københavns overborgmester, Frank Jensen (S).

Men overborgmesteren er alligevel skeptisk over at tiltrække Formel 1 til hovedstaden.

- Vi skal have set nærmere på, hvordan et Formel 1-løb eventuelt kan afvikles, og hvordan det vil påvirke københavnernes dagligdag, før vi beslutter, om vi fra kommunens side kan støtte projektet.

Tag selv del i debatten her.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik