Delebiler kan lette hovedstadens trængsel

Ordninger med delebiler kan være en brik i det puslespil, der skal reducere trængslen på de københavnske veje.

Delebilordninger kan blive et effektivt redskab i forsøget på at nedsætte trængslen og bilkøerne på de københavnske veje. Det tyder en ny rundspørge på.

Mandag holder den såkaldte trængselskommission, som blev nedsat i kølvandet på regeringens mislykkede betalingsrings-projekt, sin første konference og skyder dermed sit arbejde i gang.

Noget af det, som kommissionen skal se på, er hvilke muligheder, der ligger i projekter med delebiler.

Det er det danske delebilselskab LetsGo, der i en rundspørge har spurgt sine brugere om, hvor mange der ville have anskaffet sig en bil, hvis ikke

de var medlemmer af en delebilordning.

Undersøgelsen viser, at for hver delebil, LetsGo sætter på gaden, kommer der fem færre privatejede biler ud på de danske veje.

Direktør i LetsGo, Bjarke Fonnesbech, som er med i en ekspertgruppe under trængselskommissionen, er ikke i tvivl om de muligheder, der ligger i udbredelsen af delebiler.

- Når folk ikke har egen bil, begynder de at cykle mere og køre mere i offentlig transport. Derved reducerer vi trængslen meget markant, samtidig med at folk ikke mister mobilitet, siger Bjarke Fonnesbech.

Han bakkes op af lektor og trafikforsker Malene Freudendal-Pedersen fra Roskilde Universitet.

- Jeg tror bestemt, at delebiler ville kunne hjælpe rigtig meget på trængslen, men det skal kombineres med kollektiv transport. Det er nødvendigt med pakkeløsninger, for at det skal have en effekt. Jeg mener, at delebiler skal være en del af rejsekortet og dermed også en del af den kollektive trafik, siger trafikforskeren.

Hun henviser til et projekt fra Tyskland, hvor man på Deutsche Bahns rejsekort i flere større byer, blandt andet München, kan leje en delebil foruden at købe billetter med rabat.