Danskerne vil ikke redde SAS

Et flertal i befolkningen siger nej til at pumpe flere skattekroner i det nødlidende flyselskab SAS. Det skriver Politiken.

Regeringen står ellers klar med 525 millioner kroner, når SAS til april sælger nye aktier for at redde livet.
De største ejere - regeringerne i Danmark, Norge og Sverige - har alle lovet at købe en andel. Men ifølge hver anden dansker er det en rigtig dårlig idé, viser en meningsmåling, som Megafon har lavet for Politiken og TV 2. Kun hver tredje er tilhænger af redningsaktionen
Ifølge centerleder og luftfartsekspert ved Handelshøjskolen i København, CBS, Lise Lyck, er der tale om »et skred« i holdningen til selskabet.
»SAS har tydeligvis mistet sin folkelige opbakning. Engang var SAS et foregangsselskab af kunder og ansatte. Et selskab, der fløj først over Nordpolen og var kendt for sin høje service. Dét ry har man sat over styr«, siger Lise Lyck.
SAS fremlagde i går et ekstraordinært regnskab for januar og februar: Selskabet har siden årsskiftet tabt 730 millioner kroner. Det er endnu en tyk streg under, at SAS ikke kan tjene penge, siger luftfartsanalytiker hos Sydbank, Jacob Pedersen.
»De sidste tre-fire år har været én lang, pinefuld historie om elendige økonomiske resultater, afskedigelser af medarbejdere og problemer med flyene«, siger Jacob Pedersen og peger på ulykkerne med Dash 8-flyene i 2007 og det daværende datterselskab Spanairs fatale styrt i Madrid i 2008.
Halvdelen af SAS er ejet af de tre skandinaviske regeringer, Danmark sidder med 14,3 procent af aktierne. Men dem skal finansministeren helt af med, mener 45 procent af de adspurgte i Megafons meningsmåling. 41 procent er uenige. Det er især de unge, der har svært ved at se ideen med et statsejet SAS.
Og tiden er faktisk ved at være moden til et salg. Så kontant lyder meldingen fra SAS' bestyrelsesformand Fritz Schur: »Jeg tror ikke, det bliver i år. Men inden for mellem et og 3-4 år vil det være realistisk med et salg eller en fusion af SAS. Men det forudsætter en bedring af de finansielle konjunkturer, og at vi for alvor ser virkningen af de store besparelser i SAS«.
Andre oprindeligt statsejede selskaber som hollandske KLM og tyske Lufthansa er de seneste årtier blevet helt eller delvist privatiseret. Men for København kan et salg af SAS få alvorlige konsekvenser:
»Hvis SAS privatiseres eller fusioneres med eksempelvis Lufthansa, som det tidligere har været på tale, er der intet, der taler for, at de vil beholde København som hovedlufthavn. Det vil betyde færre ruter til hovedstaden og stort tab af arbejdspladser«, siger Lise Lyck.