Danskerne holder sig fra teatrene

Mens Ørkenens Sønner og Anders Mattesen trækker fulde huse, holder danskerne sig fra de klassiske teaterforestillinger, skriver Kristeligt Dagblad.

Billetsalget til teatrene er dalende, og danskerne holder sig primært fra de statsstøttede scener. Nye tal fra sæsonen 2007-2008, som Danmarks Statistik netop har offentliggjort, viser, at danskerne de seneste 10 år har svigtet de skrå brædder.I sæsonen 2007-2008 gik over 100.000 færre ind i en teatersal end i sæsonen før, og det er svarer til et fald på seks procent. Københavns Teater og egnsteatrene er blandt de teatre, som har haft svært ved at tiltrække publikum.- Det er ikke gået så godt, som vi havde forventet. Vi har det svært som egnsteater. Vi er et alternativt teater, og det er blevet sværere end tidligere at sælge billetter, siger teaterdirektør for Gladsaxe Ny Teater, Kaspar Rostrup.Han peger på de populære tv-shows som Vild Med Dans og X-Factor som årsag til fraværet. - TV'et er en grim én. Det er vores store udfordring. Der skal et større initiativ til at gå i teatret. Teater er noget andet, hvor man er i nuet sammen med skuespillere. Men alle bukker under for de populære shows. Hvis vi begynder at lave musical og rap, dør vi. Man bliver nødt at spille de svære ting, ellers forråder vi os selv, siger Kaspar Rostrup.På Helsingør Teater har man over de seneste ti år også haft svært ved at lokke folk indenfor. - Over 10 år har vi haft problemer. Lige nu ligger vi nogenlunde stabilt, men for os som provinsteater betyder de lokale forhold og infrastruktur meget, siger teaterleder Jens Frimann Hansen. I sæsonen 2007-2008 blev der solgt 2,2 millioner billetter til de statsstøttede teatre, som tæller cirka to tredjedele af alle danske teatre. Det Kongelige Teater har haft rivende succes på scenerne med 530.000 besøgende, det højeste i 26 år, hvilket dog i høj grad skyldes indvielsen af det nye Skuespilhuset. Alligevel har de statsstøttede teatre samlet set mistet publikums interesse, og det kommer bag på professor Jørn Langsted, leder af Kulturpolitisk Forskningscenter på Aarhus Universitet.- Det lyder ikke kønt og er egentlig lidt forbløffende. I 2007-2008 var der god økonomi, og teatrene havde et godt repertoire. Der er ingen ydre logik i det, siger Jørn Langsted, som frygter, at tallene kan betyde, at teatrene får mindre i støtte.- Der er en ekstrem konkurrencesituation mellem teater og film om penge og vores tid. Er man populistisk indstillet, får teatrene mindre i støtte, når publikum svigter. Man skal ikke gå op i at tælle næser, men lede efter hvad der er godt. Det er vigtigt for teaterverdenen at få lov til at udvikle sig og eksperimentere. Det holder den kunstneriske vitalitet i live.