Danskere vil ikke på Helsingborgs Universitet

"En klar skuffelse", siger rektor om Campus' kampagne for at skaffe studerende fra Nordsjælland.

Kun tre danskere optaget på universitetet i Helsingborg
Trods den rekruterings-kampagne, Helsingborg Kommune og byens
universitet gennemførte i foråret på de nordsjællandske
gymnasier, er kun tre af de 700, der begynder deres studier på
Campus den 1. september, danskere. Det skriver Helsingør
Dagblad. HELSINGBORG: Når omkring 700 nye studerende den 1.
september påbegynder studierne ved Lunds Universitets filial
Campus i Helsingborg, vil kun tre komme fra den danske side af
Sundet. Helsingør Dagblad har, efter at optagelsesnævnets
afgørelser forelå i sidste uge, bedt Antagningsafdelingen i Lund
om en optælling af, hvor mange studerende med dansk adresse på
ansøgningstidspunktet, der er kommet ind på et af studierne på
Campus i Helsingborg. Og svaret fra Lund er kommet: Tre! - Det
havde jo været bedre, hvis det havde været flere.. - Nej, jeg må
sige, at det er en klar skuffelse, siger Campus' rektor, Lars
Haikola, til Helsingør Dagblad. Ingen danskere på ny
studieretning Campus har i alt lige knap 3.000 studerende, og
ønsket i sin tid med at etablere en universitets-filial i den
nordlige Øresundsregion var blandt andet, at den skulle være
grænseoverskridende i rekruteringen af studerende. Det store
trækplaster skulle være den helt nye studieretning "Service og
Management", der ikke findes andre steder hverken i Sverige
eller Danmark. Uddannelsen er rettet mod hotel- og
turistbranchen, der netop har et grundigt fundament i
Nordsjælland og Nordvestskåne, og flere af lærerne er danskere.
"Service og Management" er også langt det største fakultet på
Campus med godt 800 studerende ud af de i alt omkring 3.000. Men
ingen af de tre nyoptagne danske studerende har søgt ind på
dette studie. - Det er lidt mærkeligt. - Vi må nok skaffe os
lidt bedre viden om de unge nordsjællænderes interesser og
ambitioner, siger Lars Haikola til Helsingør Dagblad. Kampagnen
gentages Det, der gør den ringe optagelse af danske studerende
på Campus særligt skuffende, er, at universitetet i foråret
gennemførte en målrettet kampagne på de nordsjællandske
gymnasier og ikke mindst de to i Helsingør og Espergærde.
Kampagnen omfattede opsøgende virksomhed på gymnasierne og
uddelingen af brochure-materiale specielt fremstillet på dansk,
der skulle gøre opmærksom på mulighederne for at studere blot 20
minutters sejltid og et par minutters cykeltid væk nede for
enden af Scandlines' terminalområde i Helsingborg, hvor Campus
ligger. Campus drev rekruterings-projektet efter danske
studerende i et samarbejde med Helsingborg Kommune. - Den slags
kampagner skal altid ses langsigtet, og derfor vil vi
sandsynligvis gentage projektet næste år, siger rektor Haikola.