Danske Vognmænd glade for ny indsats mod højresvingsulykker

Danske Vognmænd hilser Vejdirektoratets indsats mod højresvingsulykker velkommen, men "der kan stadig gøres meget", siger underdirektør Frank Davidsen

Fire døde og ni tilskadekommende. Statistikken for højresvingsulykker i 2017 ser allerede dyster ud. Tilbage i juni måned reagerede Vejdirektoratet på udviklingen ved at frigive 1,5 millioner kroner til forebyggende tiltag i kommunerne.

Pengene er nu blevet fordelt på ti kommuner og kan finansiere forebyggende projekter som vil være i drift inden 2018. De danske vognmænds brancheorganisation, DTL, hilser den nye indsats velkommen.

- Vi er glade for de penge der er kommet til området. 1,5 mio. syner jo ikke af så meget, men det er alligevel noget, som kan bruges til noget godt, Frank Davidsen, underdirektør i Danske Vognmænd, til TV 2 Lorry.

Der kan sagtens gøres mere

Helt konkret vil pengene blive brugt på at sikre cyklisternes synlighed og især på at adskille dem trafikalt fra de højre-svingende køretøjer.

quote Flere penge til kampagner overfor chauffører og cyklister.

Frank Davidsen, underdirektør i Danske Vognmænd

Mens pengene bliver forvandlet til bedre vejforanstaltninger, kan man dog sagtens gøre mere, mener Danske Vognmænd.

- Vi ønsker, at der kommer flere penge til området. For eksempel til kampagner, som vi ved er vejen frem. Både kampagner overfor chaufførerne og kampagner overfor cyklisterne, som er de udsatte i de her ulykker, siger Frank Davidsen, underdirektør i Danske Vognmænd, til TV 2 Lorry.

Ikke overraskende koncentrerer ulykkerne sig omkring danmarks fire største byer, hvor trafikken er mere intens og der er flere cyklister. Generelt har antallet af ulykker været faldende siden år 2000, men nogle år kan pludselig skille sig helt ud.

I 2013 blev syv dræbt, i 2015 blev én dræbt og i 2016 blev syv dræbt igen.

Der skal undervises i trafiksikkerhed

Selv har Danske Vognmænd indført højresvingsundervisning på chaufførernes efteruddannelse. Den indsats startede i 2015. Hvert femte år skal chaufførerne ind og uddanne sig og så bliver højresvingsrisikoen italesat.

quote Vi kan minimere de her ulykker til et absolut minimum

Frank Davidsen, underdirektør Danske Vognmænd

Men Danske Vognmænd foreslår også at man bruger mere tid i folkeskolen på at undervise om trafiksikkerhed og netop risikoen ved højresvingsulykker. I takt med den teknologiske udvikling vil man også se flere hjælpe- og sikkerhedsforanstaltninger i bilerne.

- Vi kan minimere de her ulykker til et absolut minimum, men vi tror desværre ikke at de forsvinder helt nogensinde, siger Frank Davidsen.

Nøgleordet er opmærksomhed

En af dem der har fulgt udviklingen på vejen er Rene Åkerström, som har været lastbilchauffør i tredive år. Ifølge ham er nøgleordet opmærksomhedog den glemmer nogle på farten.

- Jeg ved ikke hvem der skal slå dem oveni hovedet (for at få dem til at være opmærksomme, red.), men nogle er nødt til at gøre det, siger Rene Åkerström til TV 2 Lorry.

Han har set mange af de konkrete tiltag virke, både separate lyskurve til cyklisterne og tilbagetrukkede stopstreger for billisterne, men det vigtigste er nu en gang at chaufførerne bruger øjnene.

- Nogle har for travt med alt muligt andet. Kig frem når du kommer i fart. Du ved at du skal dreje, så vær opmærksom på din højre side - også lang tid før du skal dreje, siger Rene Åkerström. 

Frank Davidsen

- er foruden underdirektør også en del af Højresvingsgruppen. En gruppe hvor Politiet, Vejdirektoratet, Færdselsstyrelsen, Rådet for Sikker Trafik, 3F, Cyklistforbundet og Havarikommissionen for vejtrafikulykker udveksler erfaringer.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik