Danske skoler delt i A og B hold

Mens regeringen har sat som mål at gøre den danske folkeskole til en af verdens fem bedste, viser en ny undersøgelse, at mange skoler ikke er gode nok til at udnytte elevernes potentiale. Selv når man renser elevernes karakterer for social ulighed, etnisk herkomst og forældrenes uddannelse, er der markant forskel på de bedste og dårligste skoler, skriver Berlingske Tidende.

Den liberale tænketank CEPOS har kortlagt undervisningseffekten hos landets skoler set over en periode på fem år. Og hvor den dårligste skole sænker elevernes karakterer i dansk og matematik med knap ét karakterpoint i forhold til det forventede, formår den bedste skole at hæve elevernes karakterer med godt et halvt karakterpoint.
»Det betyder, at eleverne på nogle skoler faktisk er dårligere, end de burde have været. Hvis du flyttede en elev fra en bund- til en topskole, ville eleven komme ud med mere end én karakter højere,« siger professor Niels Egelund, Danmarks Pædagogiske Universitet.