02:20

Dansk delegation kæmper for Tour-start i København

Danmark vil være vært for en Tour de France-start. Derfor var en større dansk delegation i dag til stede, da starten på dette års Tour De France gik i Düsseldorf.

Danmark har lagt et bud på Tour de France-starten i enten 2020 eller 2021. Derfor var en stor dansk delegation med blandt andet ministre, borgmestre og regionsrådsformanden i Region Hovedstaden i dag i Düsseldorf for at se starten på dette års Tour De France.

Men delegationen var der ikke kun for at se de professionelle cykelryttere give sig i kast med årets prolog. Det primære fokus var at prøve på at overbevise folkene bag Tour de France om, at en såkaldt Grand Départ skal placeres i København.

- Først og fremmest giver det en synlighed om det danske bud. Og så på, at vi jo som cykelby i København kæmper for at få Tour de France starten til Danmark, siger regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen, som selv er i Düsseldorf, til TV2 Lorry.

Læs også Borgmester vil bruge millioner på verdenskendt cykelløb

Supercykelstier er et nøgleelement

Bliver Danmark vært for Tour-starten i 2020 eller 2021, skal der køres tre etaper på dansk grund. Først en prolog gennem Københavns gader. Derefter en landevejsetape fra Roskilde over Storebæltsbroen med mål i Odense. Tredje etape går sydpå fra Vejle til Sønderborg.

En af de vigtigste ting i det danske bud på er at gøre arrangørerne opmærksomme på, hvor stor en cykelnation Danmark er. Derfor spiller de nye supercykelstier i Region Hovedstaden en nøglerolle i det danske bud.

I Region Hovedstaden er der lige nu 167 kilometer supercykelsti. Det svarer til en af de kortere Tour De France etaper. Og hver ”supercyklist” cykler årligt, det der svarer til et helt Tour De France på supercykelstierne.

Netop danskernes cykelglæde var da også en af de ting, der imponerede løbsdirektør i Tour De France, Christian Prudhomme, da han besøgte hovedstaden i forbindelse med det tidligere danske Tour-bud i 2015.

- Forbindelsen mellem hverdagscyklister, de professionelle og Touren er meget vigtig for os, sagde Christian Prudhomme dengang til TV2 Lorry.

Læs også Kæden er hoppet af: Supercykelstierne mister statslig støtte

En Tour-start trækker turister til

Det er ikke billigt at få en Grand Départ til Danmark. Indtil videre har Region Hovedstaden skudt 8 millioner kroner i forarbejdet af buddet. Københavns Kommune har ligeledes bidraget med 25 millioner kroner. Men pengene skulle være godt givet ud.

- Vi kan se fra de byer, der har haft Grand Départ - såsom Rotterdam, at de jo har oplevet en markant øget omsætning. Og så er der også kommet et fokus på dem som rejsemål, siger Sophie Hæstorp Andersen.

Prognoser fra Wonderful Copenhagen og COWI viser, at sjællandsområdet kan forvente 10.500 internationale dagsturister og 10.500 tilrejsende udenlandske gæster, der bliver i tre dage. Og så ventes der 73.800 dagsgæster fra andre dele af Danmark, samt 24.600 danskere der bliver over to dage i forbindelse med en tour-start i København.

Alt i alt forventer Wonderful Copenhagen og COWI, at den turismeøkonomiske effekt samlet vil være på 113,5 millioner kroner. Og det er hele turistbranchen, der vil få gavn af det.

- Det vil jo få en stor betydning i turistmæssig omsætning. Både med salg af hotelværelser, bed and breakfast og andre steder der er overnatningsmuligheder. Og så selvfølgelig transport og de sædvanlige restaurantbesøg, som folk bruger penge på, når de er i en by, siger Lars Vallentin, der er sport- og eventchef i Wonderful Copenhagen.