ARKIVFOTO: Kvinde på bænk med Rema 1000-pose Foto: Christian Lindgren / Scanpix

Danmarks første demensvenlige supermarked ligger i Skovlunde

Hos Rema 1000 i Skovlunde har de faste medarbejdere været på kursus. Nu ved de, hvordan de bedst muligt hjælper demente kunder.

Hos Rema 1000 i Skovlunde hjælper personalet gerne, hvis man har brug for hjælp.

Men det er ikke alle, der har brug for hjælp, som selv formår at efterspørge den ekstra service. Det har butikken oplevet flere gange - og nu er personalet selv blevet i stand til at spotte de kunder, der har en demensdiagnose.

Det glæder Torben Gertz, som er købmand i Rema 1000 i Skovlunde:

- Selv var jeg ikke helt klar over, hvordan det var. Vi prøver jo altid at yde den bedste service for vores kunder. Og nu har vi lært at læse de kunder, som har demens, bedre.

Initiativet er iværksat af Ballerup Kommune, som selv henvendte sig til dagligvarebutikken, oplyser købmanden. 

På Ballerup Kommunes hjemmeside fremgår det, at idéen til butiks-oplæring i kundeservice af demens-kunder er opstået på baggrund af en ærgerlig episode, hvor en dement forlod butikken uden at betale for sine varer.

Sagen udviklede sig i en sådan grad, at politiet blev involveret, men det kunne være undgået, hvis personalet var bedre rustet til at håndtere kunder med demens.

- Hvis vi er bedre til at genkende demens og er villige til at give en lille håndsrækning, vil livet for borgere med demens og deres pårørende være en del nemmere, forklarer demenskoordinator hos Ballerup Kommune, Henriette Wager Nielsen, på kommunens hjemmeside og fortsætter:

- Borgere med demens vil kunne færdes mere trygt og få en del flere oplevelser, hvor blandt andet det at købe ind er en meningsfuld beskæftigelse.

Hos Rema 1000 i Skovlunde fik den lille skare af fastansatte et kursus på to-tre timer om demens og de kendetegn, der ofte afslører den skjulte sygdom.

- Det her har gjort, at vi er meget mere opmærksomme på, at der kan komme kunder, som har demens, i butikken. Nu er min store udfordring at videregive al den her information til mine deltidsmedarbejdere. Det er så lidt, som der skal til - men man skal jo vide det, før man kan gøre noget ved det, siger Torben Gertz.

I Ballerup Kommune skønnes det, at 900 borgere er ramt af demens, og heraf bor den største del stadigvæk hjemme. På baggrund af episoden kom demenskoordinatorerne på banen, som nu har kontaktet tre Rema 1000 købmænd i Ballerup Kommune. 

Demensvejlederen Anneke Dapper fortæller til TV 2 Lorry, at der i den konkrete undervisning er tale om meget hångribelige situationer.

- Det vi har snakket mest om, er, hvordan man kan se, når en kunde kommer ind i butikken, at der er tale om en dement. Som når man skal håndtere at en kunde kommer for femte gang og køber leverpostej på samme dag, siger hun og fortsætter:

- Det handler om, hvordan man taler sammen, hvor mange ord man bruger og så videre. At man gør det enkelt, tydeligt og konkret. Vi har forsøgt at gøre det så praktisk som muligt, så de kan bruge det i dagligdagen, lyder det fra demenskoordinatoren.

Og initiativet har netop hjulpet til forståelse, lyder det fra Torben Gertz, som er den første af de tre købmænd, der har haft besøg fra kommunen:

- Vi har for eksempel en kunde hos os, som vi ved er dement. Hun kommer altid med en indkøbs-trolley, som hun glemmer fra tid til anden. Nu gemmer vi den til hende, indtil næste gang vi ser hende, i stedet for at den havner i containeren.

Købmanden fortæller også, at det ikke er nemt at yde god service til en kunde, som man ikke umiddelbart kan se er syg. Og så kan problemerne hurtigt opstå.

- Hvis der kommer en ind, som sidder i kørestol, kan man se, at personen har et handicap. Det kan man ikke på samme måde se, når det er en demens person, som man har med at gøre. Derfor er det godt at kunne læse dem.

Målet er nu, at initiativet skal rulles ud blandt mange andre butikskæder, transportselskaber, banker og offentlige instanser. Det skal Alzheimerforeningen hjælpe med - blandt andet med en form for mærkat, som angiver, at man kan forvente demensvenlig service i den pågældende butik, transportmiddel eller anden instans, skriver Ballerup Kommune.

- Vores ambition er at gøre Ballerup til en mere demensvenlig kommune, hvor mennesker med demens mødes med venlighed, respekt og indsigt fra omgivelserne – og det er dette initiativ og samarbejde med Rema 1000 et fantastisk godt eksempel på, siger formanden for Social- og Sundhedsudvalget i Ballerup Kommune, Lolan Ottesen.