Danmark skal være testland for elbiler

De globale mastodonter Siemens og IBM udpeger nu Danmark som testland for intelligente ladestationer og infrastruktur for elbiler. Satsningen kan give Danmark en global førerposition på elbilområdet og milliarder af eksportkroner. Det skriver Børsen Klima i morgen onsdag.

To af verdens største teknologivirksomheder vil nu gøre Danmark til forsøgslaboratorium for fremtidens el­biler. I et nyt konsortium går tyske Siemens sammen med bl.a. Dong Energy og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) for at udvikle en infrastruktur med intelligente ladestationer til el­biler. Også IT-giganten IBM udpeger Danmark som testland for elbilsystemer, skriver Børsen Klima onsdag.Et elbileventyr i Danmark løser på en gang flere klimaudfordringer og giver danske virksomheder en oplagt mulighed for en eksportsucces i milliardklassen. Derfor bliver satsningen også mere end almindeligt positivt modtaget hos den danske myndighed for elforsyning - Energinet.dk.
»Det vil gøre Danmark til udstillingsvindue for hele verden,« siger Kim Behnke, der er chef for forskning og udvikling i Energinet.dk, til Børsen Klima. Han tror på et hurtigt gennembrud for elbiler.»Når først vi får infrastrukturen, fjerner vi barrieren for at udbrede de elbiler, som er på vej fra stort set alle verdens bilproducenter. Vi vurderer, at vi i løbet af to til fem år vil få 100.000 elbiler i Danmark, hvis ellers vi beholder afgiftsfritagelsen på elbiler (der er vedtaget til og med 2011, red.),« siger Kim Behnke til Børsen.
På Copenhagen Business School mener lektor Christian Erik Kampmann, at udviklingen af en intelligent infrastruktur vil booste indførslen af elbiler i hele verden. Det er afgørende at få standarder for systemer, der både spiller sammen med forskellige typer af rene elbiler og plug-in-hybridbiler, og hvis Danmark bliver testmarked for løsningerne, vurderer elbileksperten over for Børsen Klima, at der er milliardpotentiale i vente til danske virksomheder, som udvikler, designer og rådgiver om systemløsninger.
»De kan komme med i førerfeltet. Min overslagsberegning viser, at der kan blive tale om en tocifret milliardeksport, hvis virksomhederne griber chancen,« siger Christian Erik Kampmann til Børsen. Udfordringen er at skabe et system, hvor bilerne kan lades op mange forskellige steder, og hvor man samtidig trækker strøm i de perioder af døgnet, hvor der i forvejen er overskud af vindenergi. På den måde kan elbilerne både afhjælpe transportsektorens CO2-problem, og gøre det muligt at øge andelen af vindenergi.
Når Siemens udpeger netop Danmark som testland, er det bl.a. fordi, Danmark allerede i dag har verdens største andel af vindenergi. Dertil kommer regeringens mål om, at vind skal dække halvdelen af elproduktionen i 2025.»Det er kun muligt, hvis man kan lagre energi. Danmark kan komme til at fungere som et laboratorium for, hvordan man kan styre et elnet med så meget varierende strøm,« siger adm. ­direktør Jukka Pertola for Siemens i Danmark til Børsen Klima onsdag.