Dæmpet lys giver farligere veje

På en lille forsøgsstrækning i Ballerup ved København har man ifølge Politiken mandag reduceret udgifterne til gadebelysning til en tredjedel - uden at skrue ned for lysstyrken, som kommuner over hele landet ellers gør i disse år.      

Gadelamperne på Tonsbakken er forsynet med LED - ekstra effektive sparepærer - som efterhånden er blevet så billige og velegnede til vejbelysning, at det kan betale sig for kommunerne at investere i dem, skriver Politiken. Og det er en klart mere hensigtsmæssig måde at spare penge på, mener både eksperter og Kommunernes Landsforening (KL). For hvis man skruer ned for styrken i vejbelysningen, stiger antallet af trafikuheld.

      »En af de få ting, vi ved med sikkerhed inden for trafikforskning, er, at det er en dårlig idé at skrue markant ned for vejbelysningen«, siger Harry Lahrmann, trafikforsker på Aalborg Universitet, til Politiken.
     
Han henviser til Trafiksikkerhetshåndboken fra Norges Transportøkonomisk Institutt, der har samlet forskningen på området. Den viser, at en halvering af belysningsniveauet kan føre til en stigning i antallet af ulykker på 15-25 procent. Omvendt kan vejbelysning reducere antallet af dødsulykker med 60 procent.
     
»I Danmark førte reduktion i vejbelysning efter 1970'ernes energikriser til væsentligt flere uheld«, påpeger Lahrmann over for Politiken.
     
Vejdirektoratet og Rådet for Sikker Trafik er enige: »Der er ingen diskussion om, at hvis man slukker eller dæmper lyset, forringer det trafiksikkerheden«, siger rådets dokumentationschef, Jesper Sølund til Politiken.
     
 En rundringning fra FDM og Dansk Vejforening viste i 2011, at omkring 80 procent af de danske kommuner prøver at spare penge ved at slukke helt eller delvist for gadebelysningen i aften-, nat- og morgentimerne. Rigtig mange af dem vælger at slukke hver anden lampe - selv om det ifølge forskningen er blandt de mest trafikfarlige tiltag, fordi bratte skift mellem lys og mørke forvirrer bilisternes øjne.
     
Aarhus Kommune er en anden af de pionerer, der allerede er ved at skifte til LED, og KL opfordrer nu sine medlemmer til at være mere opmærksomme på området.
     
»Hvis man tænker langsigtet, er der både økonomiske og klimamæssige fordele«, siger Martin Damm (V), formand for KL's teknik- og miljøudvalg og borgmester i Kalundborg, til Politiken. Han har selv erfaret, at det er svært at skrue separat ned for gadebelysningen på kommunens mindre travle vejstrækninger, fordi gadelamperne dér er tæt forbundet med lamper på de mere trafikerede strækninger.
     
 Gadebelysningen på Tonsbakken i Ballerup er leveret af verdens største producent af trafiksignaler, østrigske Swarco. Ifølge Swarco kan en kommune årligt spare op til 13.500 kilowatttimer - eller tre parcelhuses årlige elforbrug - for hver kilometer LED-belysning. Investeringen er typisk tjent hjem på under fem år.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik