Cyklistforbundet savner cykelglæde på cykelstierne

Vejvrede og aggression præger til tider hovedstadsområdets cykelstier - og måske skal man tænke anderledes.

Forholdene for cyklister i København er gode. Men de skaber alligevel ikke glæde blandt cyklisterne. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen - Ritzau Scanpix

-Så flyt dig dog for helvede!

-Se dig dog for, idiot!

De hårde bemærkninger fyger, og man skal både være hurtig på pedalerne, og hurtig i replikken, hvis man skal klare sig uden hverken psykiske eller fysiske skrammer, når man vover sig ud på de københavnske cykelstier, særligt i myldretiden. Men måske har vi indrettet os forkert, så det ikke er rart nok at cykle i hovedstadsområdet. De overvejelser har man hos Cyklistforbundet, der har spurgt en række eksperter, om man mon kan gøre det bedre - og dermed ændre på adfærden blandt det store antal cyklister, der er i København og omegn.

For meget trafikstøj

Cyklistforbundet har vendt sig mod Holland, hvor de har talt med Herbert Tiemens, som er cykelpolitisk konsulent i den hollandske provins Utrecht. Han mener, at vi i Danmark ikke altid indretter os helt smart.

- Det handler om den måde, I har indrettet infrastrukturen på. I er gode til at indrette jeres byer, så man nemt og hurtigt kan komme gennem dem på cykel. Men det er ikke så rart at cykle her – bl.a. på grund af trafikstøjen. I Holland er ruterne også mere behagelige, fordi de er grønnere, siger han ifølge Cyklistforbundet.

Han peger også på indretningen af trafikanlæg.  Da den nye Carlsberg Station blev etableret, så blev der også bygget en parkeringskælder til cykler. Men indgangen ligger forkert, så cyklisterne ikke opdager den, påpeger den hollandske konsulent.

Lavere hastighed

Andre eksperter, som Cyklistforbundet har talt med, efterlyser cykliststrækninger, hvor der køres med lavere hastighed, og hvor cyklisterne nudges til det med bump eller riller i belægningen, at der skabes grønne kiler på vejbaner med plads, så cyklisterne kører isoleret fra biltrafikken, og at kampagner, der skal ændre folks adfærd i højere grad fokuserer på det positive frem for det negative.

 Direktøren for Cyklistforbundet, Klaus Bondam, efterlyser i samme forbindelse, at cyklisterne får mere information, når de er på vej - og at man ser på alle trafikanter som en gruppe.

- Jeg oplever ikke, at danske cyklister er mere hensynsløse end andre trafikanter. Tænk på hvor meget information, som du får som bilist. Du får at vide, hvor hurtigt du må køre, om der er skoler, om du må dreje eller ej og meget mere. Som cyklist får du næsten ingenting at vide, selvom der er rigtigt mange cyklister i de store byer, siger han.

 

 

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik