Foto: Thomas Lekfeldt, Scanpix

Cyklister er vilde med cykelbroer

Cykelbroerne Cykelslangen og Bryggebroen i København bliver brugt som aldrig før. På bare et år er cykeltrafikken på broerne steget med næsten 40 procent.

Cykelbroerne i København bliver brugt som aldrig før. På et år er trafikken på Cykelslangen og Bryggebroen, som sammen går fra Fisketorvet til Islands Brygge steget med næsten 40 procent.

Det bekræfter os i, at investeringer i genveje for cyklister betaler sig

Morten Kabell, Enhedslisten, Teknik- og miljøborgmester i København.

Det betyder, at 20.700 tog en tur over broen på en hverdag i september.

- Det bekræfter os i, at investeringer i genveje for cyklister betaler sig, siger Morten Kabell, Enhedslisten, Teknik- og miljøborgmester i København.

Tallene kommer få måneder efter, at der for første gang kørte flere cykler end biler over søerne omkring København.

Flere broer på vej

Læs også Fodgængere på cykelbro skaber farlige situationer

- Københavnerne og pendlere kan spare tid på at tage cyklen gennem byen og samtidig nyde turen i stedet for at sidde fast i en kø. Det er et tegn på, at vi skal tænke i genveje for cyklende i København og ikke planlægge byen efter biler, siger Morten Kabell fra Enhedslisten.

Cykelbroerne i København er blevet kendt i vide kredse på grund af problemer med og forsinkelser af Inderhavnsbroen. 

Læs også Inderhavnsbroen kan ikke åbne: Færge strandet med 170 gæster

Men Københavns Kommune udbygger fortsat nettet af cykelbroer. I 2018 skal et alternativ til Langebro gerne stå færdig. 

Cykeltællingerne blev foretaget i september, som var særligt varm og solrig, hvilket kan have spillet ind på valget af transportmiddel.