Arkivfoto Foto: Thomas Lekfeldt / Ritzau Scanpix

Cyklerne skal flytte ind på bilernes parkeringspladser

Nu skal der gøres noget ved trængslen ved de københavnske cykelstativer, har Borgerrepræsentationen besluttet.

Der er trængsel ved cykelstativerne i København, for der er mange flere cykler i byen, end der er cykelparkeringspladser.

Trængslen kan blandt andet ses og mærkes ved stationerne. Louise Skotte Møller, der er studerende, kæmper med cykelparkeringen om morgenen:

- Det indgår i min daglige planlægning, at jeg altid lige sørger for at være på stationen fem minutter før mit tog afgår, fordi jeg lige skal sikre mig, hvis der er totalt fyldt op, at jeg så lige har de ekstra minutter til at være lidt kreativ og finde en plads til min cykel, siger hun. 

Læs også 165 nye p-pladser: Københavnske skoler skal bruges til parkering

Bilerne har bedre vilkår

En ny plan, som Teknik og Miljøforvaltningen i København har udarbejdet, skal frem mod 2025 sikre bedre forhold for cykelparkering i byen. Ifølge tal fra planen er der nemlig et misforhold imellem cykel- og bilparkering.

Københavnere har i dag 675.000 cykler til 180.000 offentlige cykelparkeringspladser.
Til sammenligning har de 120.000 københavnske biler 126.000 offentlige parkeringspladser til til rådighed.

Derfor mener et flertal i Teknik og Miljøudvalget, at der skal nedlægges bil-parkeringspladser for at rette op på misforholdet mellem biler og cykler.

Der er selvfølgelig pres på bilparkering nogle steder, men der er sådan set en god portion parkeringspladser til biler i byen, hvor der derimod mangler cykelparkeringspladser. Det er jo er helt i skoven så mange, vi mangler, siger Mette Annelie Rasmussen (Rad. V.), der er medlem af Teknik og Miljøudvalget i Københavns Kommune.

Læs også Roskilde investerer millionbeløb i cykelparkering

Det blivere sværere at være bilist

I Teknik og Miljøudvalget er planen om at prioritere cykelparkering på bekostning af bilparkering blevet vedtaget -  det mangler dog stadig at blive financieret. 
Det er en hensigterklæring, som kun to af de otte partier i udvalget stemte imod - Konservative og Liberal Alliance. 

- Vi har ikke sådan et behov for at drive heksejagt på bilisterne, og vi synes også, det er visionsløst at sige, at den eneste måde man kan fremskaffe flere p-pladser til cyklerne er ved at nedlægge p-pladser til bilerne. Man kan for eksempel lave sådan nogle cykelparkeringspladser i flere lag ligesom på Hovedbanegården. Det kan man gøre flere steder i byen, siger Alex Vanopslagh (Liberal Alliance), der også er medlem af Teknik- og Miljøudvalget.

Men foreløbig er der altså en plan om at nedlægge bilparkeringspladser i byen til fordel for cyklisterne:

- Det er klart, at det bliver sværere nu at være bilist. Sværere end det var i forvejen. Når der bliver færre pladser bliver det endnu sværere som bilist at finde en parkeringsplads - uanset om man bor i kommunen, eller om man er på besøg i kommunen, siger Dennis Lange, som er juridisk konsulent hos bilejernes organisation FDM.