Cykler får plads i ekspresbusser

Fra påske bliver det muligt at tage sin cykel med i bus 600S - foreløbig som forsøg frem til årsskiftet. Det skriver Frederiksborg Amts Avis.

Movia og Fjord-bus vil til foråret gennemføre et forsøg, hvor passagerer kan tage en cykel med i bussen på linje 600S, der kører mellem Hillerød og Hundige, via Slangerup, Ølstykke og Roskilde.
Linje 600S er valgt, fordi den kører forholdsvis lange strækninger og har gode forbindelser til togene, hvor det i forvejen er muligt at tage cykler med.
-Vi forventer, at nogle passagerer gerne vil have deres cykel med i bussen - specielt på de længere ture. Forsøget vil vise, om der er behov for medtagning af cykler, siger Torsten Rasmussen, områdechef i Movia.
Efter planen skal cykelforsøget gå i gang omkring påske, tæt på køreplanskiftet den 28. marts. Hver bus kan medtage højest to cykler, men cyklisterne må konkurrere med barnevogne og kørestole om de to pladser på bussernes midterperron - efter først til mølle princippet. Der bliver dog en spærretid for cyklerne om morgenen fra 7-9 og eftermiddage fra 15.30-17.30. Prisen for at tage en cykel med bliver 12 kroner.
Det er Region Hovedstaden, der i forbindelse med trafikbestillingen for 2010 har bedt Movia om at gennemføre et forsøg med cykelmedtagning i busser - i øvrigt på et forslag stillet af De Radikales Kirsten Lee, der lod sig inspirere af canadiske busser, hvor der er udvendige stativer til fire-fem cykler.
Den udvendige model vil Movia dog ikke afprøve, da man vurderer, at det ville give forsinkelser, fordi chaufføren så skulle forlade førersædet for at sikre korrekt fastspænding af cyklerne.
Forsøget varer året ud og er endnu et tegn på, at den kollektive trafik er på frierfødder over for cyklisterne. 15. januar gjorde DSB S-tog det således muligt at tage cykler gratis med s-toget. I dag er det ikke tilladt at tage cykler med i busserne i hovedstadsområdet, mens det er tilladt på landruter i Vest- og Sydsjælland.
- Forsøget på 600S skal afklare, om det fremadrettet skal være muligt at tage cykler med på udvalgte linjer i hovedstadsområdet, og vi taler om landruter og ikke om bybusser, siger Torsten Rasmussen.
I sidste ende bliver det den enkelte buschauffør, der afgør, om der er plads til en cykel i bussen, ligesom chaufføren kan afvise cyklister, der stiger på umiddelbart op til en spærretid.