Foto: Andreas Beck / Scanpix

Cykeltrafik i hovedstaden blomstrer - men investeringerne følger ikke med

Flere og flere vælger cyklen, når de skal frem i hovedstaden. Men investeringerne skal følge med, hvis cyklismen skal fortsætte opturen, viser ny rapport.

København har en stærk historik, når det gælder kåringer som international cykelby.

Senest modtog hovedstaden prisen som årets cykelby i 2017, men det betyder langt fra, at det altid er nemt at være cyklist i storbyen.

Det viser den årlige cykelredegørelse, som slår fast, at der i løbet af det seneste år er kommet flere og flere cykler på cykelstierne.

Læs også Hovedstadens cyklister trådte længst i pedalerne

Faktisk er andelen af københavnere, der cykler til og fra arbejde, steget fra 41 procent i 2016 til 43 procent i 2017. 

Borgmester: Der skal investeres mere på cykelstier

Stigningen glæder i udgangspunktet miljø- og teknikborgmester Ninna Hedeager Olsen, Enhedsl., der dog pointerer, at de mange cykler kalder på flere investeringer i infrastrukturen, hvis udviklingen ikke skal lide et knæk.

Læs også Hovedstadens cyklister trådte længst i pedalerne

- Det er en gevinst, hver gang folk vælger cyklen, og det skal vi bakke op om med investeringer, der gavner cyklismen. Hvis cyklen pludselig bliver valgt fra på grund af trængsel eller utryghed, vil det skabe store komplikationer for den øvrige trafik og nedsætte fremkommeligheden markant, siger Ninna Hedeager Olsen i en pressemeddelelse og tilføjer:

- Derfor er det nødvendigt, at vi understøtter den positive udvikling ved at etablere flere og bredere cykelstier, og hvor det er nødvendigt, må det blive på bekostning af bilisternes areal. 

Det er blandt andet her på Torvegade, at infrastrukturen er utidssvarende for cyklisterne, mener Ninna Hedeager Olsen Foto: Marie Hald - Ritzau Scanpix

Ifølge borgmesteren er et godt eksempel på en skæv arealfordeling Torvegade på Christianshavn.

Ifølge kommunens redegørelse cykler 4.400 hver dag gennem kvarteret i morgenmyldretiden, mens kun 1.800 biler kører ad samme strækning på samme tidspunkt. 

Men cykelstien er kun et par meter bred, og kan derfor ikke rumme den massive cykeltrafik. Ifølge borgmesteren er strækningen derfor en af dem, der bør ændres for at cyklismen ikke påvirkes af den utidssvarende infrastruktur. 

Roadpricing eller betalingsring skal nedbringe bilismen

Samtidig mener Ninna Hedeager Olsen, at særligt borgerne i omegnskommunerne skal have et større incitament til at hoppe på cyklen frem for at starte bilen, når arbejdspladsen ligger i København.

De 550.000 biler, der hver dag krydser kommunegrænsen, koster nemlig på fremkommeligheden på de københavnske veje.

Læs også Ritt Bjerregaards betalingsring røg på gulvet: Nu giver hun råd om roadpricing

Borgmesteren ser særligt roadpricing eller en betalingsring omkring hovedstaden som den mest effektive løsning på at få nedbragt bilismen.

- Hver eneste dag kan vi konstatere, at der er for mange biler i København set i forhold til, hvad byen kan rumme. Det er vi nødt til at gøre noget ved. Derfor må Christiansborg hjælpe os med enten en trængselsring eller roadpricing, og så må vi i København indrette vores sparsomme areal, så det tager størst muligt hensyn til de pladseffektive transportformer som for eksempel cyklen og dermed gøre det uhensigtsmæssigt at benytte bilen i København, siger Ninna Hedeager Olsen.

- Vi har politisk vedtagne mål om at reducere bilismen i København, og derfor må der også være et politisk flertal, som bakker op om at prioritere cykelområdet de kommende år. Det er den rigtige løsning på vores trængselsproblemer i byen, uddyber borgmesteren.