Cykeloprydning ved station: “Det er skruen uden ende”

Bor du i Høje Taastrup og har fået stjålet din cykel, så er der meget der tyder på, at den måske holder ved stationerne.

Knapt er en cykel fjernet, før den erstattes af en ny, hvis ejermand heller aldrig dukker op.

Hvem ejer alle de efterladte cykler? Det undrer Høje Taastrup Kommune, der flere gange har fjernet de mange cykler, der hober sig op på Taastrup og Høje Taastrup Station.

quote De efterladte cykler optager jo desværre en del af de cykelbåse, andre kunne have brugt.

Kristina Andreasen, trafikingeniør i Driftsbyen i Høje Taastrup Kommune

– Cykeloprydningen er skruen uden ende. Der bliver ved med at dukke cykler op, som ikke bliver fjernet igen. Vi kommer til at lave flere cykeloprydninger, for at holde stationerne pæne og for at rydde op i stjålne og efterladte cykler, siger Kristina Andreasen, trafikingeniør i Driftsbyen i Høje Taastrup Kommune.

I 2017 foretog Høje Taastrup Kommune en større cykeloprydning på henholdsvis Taastrup- og Høje Taastrup Station. Cykeloprydningen foregik således, at alle cykler der var parkeret på stationerne blev udstyret med et rødt bånd. De cykler der stadig havde et bånd en måned senere blev fjernet.

– Som et led i cykeloprydningen blev der fjernet omkring 100 cykler, og de blev opmagasineret i et lager. Det blev gjort i et forsøg på at få Taastrup- og Høje Taastrup Station til at se pænere ud og få fjernet de cykler, der var blevet efterladt, siger Kristina Andreasen.

De mange efterladte cykler skyldes formentlig, at størstedelen af dem har været stjålet. I hvert fald blev ikke mange af de omkring 100 cykler efterfølgende hentet på hittegodskontoret.

– Der var enkelte, der henvendte sig angående fjernede cykler, men indtrykket var, at mange af de fjernede cykler, ikke var placeret der, af deres rigtige ejer, siger Kristina Andreasen.

Problemet med de efterladte cykler, er ikke blevet mindre siden sidste oprydning. Derfor har kommunen tænkt sig at følge op med flere cykeloprydninger. Kristina Andreasen ærgrer sig over problemet, der foruden de udseendemæssige konsekvenser også er et logistisk problem.

– De efterladte cykler optager jo desværre en del af de cykelbåse, andre kunne have brugt. Det er et problem, når folk der har brug for det ikke har plads til at parkere sin cykel.

Det kan være svært at finde plads til sin cykel

I en rundspørge på Taastrup Station bad vi nogle af brugerne af stationens cykelparkeringer forholde sig til, om hvorvidt der er plads nok til alle cykler: 

– Det er altid svært at finde en parkeringsplads til min cykel om morgenen. Man skal være heldig for at finde en, siger Jane Svendsen, 35 år, områdeleder:

Det er Nikki Kvist, 24, anlægsgartner enig i: 

– Hvis jeg skal finde en parkeringsplads efter de travle timer, opgiver jeg til tider, inden jeg er gået igang. Der er godt fyldt op og det kan være svært at overskue.

Anette Ekenberg, 46 år, sagsbehandler, oplever ikke det samme pres:

–  Jeg synes egentlig, der er okay med plads, så jeg oplever sjældent at have problemer med at finde parkeringsplads til min cykel. Det sker dog til tider.

Bange for at få stjålet cyklen

Når folk på Taastrup Station bliver spurgt om dens udseende, er de fleste enige om, at den kunne være pænere. Specielt de mange efterladte cykler får skylden, for det rodede udseende.

– Jeg synes stationen er ret rodet og det virker til at der er en del efterladte og ødelagte cykler, der ikke bliver fjernet, siger Anette Ekenberg, 46 år, sagsbehandler:

Det er Jane Svendsen enig i: 

-  Stationen er ofte sjusket at se på, og cyklerne står nogle gange hulter til bulter, rundt omkring. Det er ikke så kønt at se på.

De adspurgte cyklister på Taastrup Station delte alle sammen frygten for at få stjålet deres cykler, mens de holder parkeret på stationen.

– Jeg er ofte bange for at få stjålet min cykel her på stationen. Jeg er et positivt menneske, så jeg vælger at parkere den her alligevel, men det er med bange anelser hver gang, Jane Svendsen, 35 år, områdeleder:

Som det ser ud nu, er det planen, at der skal foregå cykeloprydninger på Høje Taastrup- og Taastrup Station i begyndelsen af 2019.

Denne artikel er blevet til i samarbejde med journaliststuderende på Roskilde Universitet.

I København er det Stephan Mouniers job at rydde op i de mange efterladte cykler. Se med her:

Cykeltrafikken i byen er steget med 68 procent inden for de seneste 20 år - Faktisk kører der i dag flere cykler på gaderne i Indre by, end der kører biler. Problemet er bare, at det ikke er dem alle sammen, der bliver cyklet på. Mange steder i byen flyder det med efterladte cykler.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik