CO2-osende skøjtebane varmt emne i Fredensborg

Politikere er splittede i spørgsmålet om kommunens isskøjtebane.

Byrådet i Fredensborg besluttede for to år siden at sige ja
til en mobil isskøjtebane til glæde for kommunens borgere. Men
ikke alle politikere i byrådet mener, at en energifrådsende
skøjtebane hænger sammen med kommunens vision om at være en
bæredygtig kommune, som tager hensyn til miljøet, skriver
Helsingør Dagblad torsdag.
Miljøet står højt på dagsordenen i Fredensborg Kommune.
Således skal politikerne i nærmeste fremtid tage stilling til,
om kommunen vil være Danmarks niende klimakommune.
Samtidig har kommunen vedtaget en vision, om at den skal være
bæredygtig - og i sidste uge sendte byrådet en anmodning afsted
til finansminister Lars Løkke Rasmussen, som opfordrer
regeringen til at give dispensation for anlægsstoppet når det
gælder energibesparende investeringer. Men hvordan hænger
kommunens energivenlige profil sammen med den isskøjtebane, som
et flertal i byrådet for to år siden sagde ja til ? Ikke særlig
godt, mener blandt andre formand for miljø- og teknikudvalget
Ole Andersen, SF. - Der er to hensyn at tage i den sag. Det ene
er spørgsmålet om det kulturelle, det andet hensynet til
klimaet. Hvis man tager klimabrillerne på, så kan vi ikke have
en isskøjtebane, som er med til at forøge CO2-udslippet.
Samtidig er kommunen i en økonomisk tilstand, hvor vi er nødt
til at foretage prioriteringer af, hvilke aktiviteter vi har råd
til, og isskøjtebanen er et oplagt diskussionemne, siger Ole
Andersen, som var en af de politikere i et delt SF, der stemte
nej til isskøjtebanen. En splittelse der også gjorde sig
gældende for andre partier i byrådet, siger Ole Andersen til
Helsingør Dagblad. Heller ikke byrådsmedlem Lars Simonsen, Det
Radikale Venstre tøver i spørgsmålet om isskøjtebanen. De
radikale byrådsmedlemmer var for to år enige om at sige entydigt
nej til isskøjtebanen. - Vi mener ikke, at vi kan forsvare at
have en isskøjtebane af klimatiske årsager og af hensyn til de
driftsmæssige konsekvenser, der er af banen. Vi håber, der er et
flertal i byrådet for at nedlægge banen som en af de
aktiviteter, der ikke er nødvendige i kommunen, siger Lars
Simonsen. Formand for kultur og idrætsudvalget Per Frost, som
var en af de ivrigste fortaler for skøjtebanen, der i to vintre
har haft plads udenfor Egedalshallen i Kokkedal ser anderledes
på sagen. - Vi skal hele tiden overveje, hvad der er
sundhedsfremmende tiltag, og hvordan vi kan gavne miljøet. CO2-
debatten er vigtig, og vi skal hele tiden være opmærksomme på
hvor meget C02 der udledes, også inden for idrættens verden, men
debatten må aldrig få den konsekvens at idrætten afvikles,
idrætten skal hele tiden udvikles, så der hele tiden er gode
tidssvarende idrætsanlæg til alle aldre. Uanset at en svømmehal
bruger en del energi, står den meget højt på min ønskeseddel, og
jeg håber også, at vi fastholder skøjtebanen som et af mange
gode idrætstilbud. Det vi skal se på er, hvordan vi kan
genanvende den overskudsvarme, banen generer, så vi tager hensyn
til miljøet, så meget det kan lade sig gøre, siger Per Frost
Henriksen til Helsingør Dagblad. Byrådet skal til august drøfte
kommunens aktiviteter og økonomi i forbindelse med
budgetseminaret. Her vil skøjtebanen indgå som en af de
aktiviteter, der skal tages stilling til. Således er der ikke på
forhånd aftalt et budget for driften af banen for de kommende
år. Isskøjtebanen, som har kostet 1,8 million kroner i indkøb,
vurderes at koste Fredensborg Kommune omkring en halv million
kroner at drive per sæson ifølge beregninger fra forvaltningen.
Dertil kommer de engangsudgifter der vil være med en flytning af
banen til kommunens andre bysamfund, de steder hvor der ikke på
forhånd findes egnede strømfaciliteter.