Ny metrolinje bliver forsinket

Metroselskabet meddeler, at Cityringen i København bliver to måneder forsinket og ventes at åbne i slutningen af september.

Den nye metrolinje Cityringen bliver forsinket med mindst to måneder.

Metroselskabet oplyser i en pressemeddelelse, at Cityringen i København bliver forsinket og først ventes at åbne i slutningen af september.

Forsinkelsen skyldes, at en af de vigtige milepæle på projektet ikke er opnået.

Den præcise åbningsdato meldes ud i juni, oplyser selskabet.

- Vi har sammen med entreprenørerne lavet en opdateret og realistisk tidsplan, der betyder, at Cityringen kan åbne i slutningen af september, siger Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen.

- Det forudsætter naturligvis, at alle parter leverer en effektiv og koordineret indsats for at sikre et kvalificeret grundlag til at opnå den endelige sikkerhedsgodkendelse. Vi har fuldt fokus på at få gjort Cityringen klar til de mange kunder, der venter og glæder sig til at kunne tage det nye metronet i brug, siger han.

Metrolinjen Cityringen

Cityringen, der nu ventes at åbne i slutningen af september, får 17 underjordiske stationer, der forbinder brokvartererne med Frederiksberg og Indre By. 

 

Når Cityringen er åbnet, forventes antallet af rejser i metroen at blive fordoblet med cirka 122 millioner passagerer i 2020.

 

Cityringen bliver senere udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn.

 

Cityringen forventes at komme til at koste i alt 25,3 milliarder kroner i 2019-priser.

Regningen på byggeri fortsætter med at stige

De økonomiske konsekvenser af forsinkelsen udgør netto cirka 165 millioner kroner. Den udgift finansieres af Metroselskabet.

Den ekstra udgift svarer til en forøgelse af anlægsbudgettet på det store byggeri med 0,5 procent. Dermed har udgifterne til Cityringen nu overskredet det oprindelige budget med 10,5 procent, siden den oprindelige kontrakt blev indgået.

Fordyrelsen skyldes blandt andet tabt indtægt fra passagerer samt en forlænget prøvedrift, inden metrolinjen kan tages i brug.

Cityringen forventes at komme til at koste i alt 25,3 milliarder kroner i 2019-priser.

Entreprenør missede deadlines

Metroselskabet forklarer i meddelelsen, at forsinkelsen skyldes, at det ikke lykkedes for entreprenøren at nå den såkaldte RHO-milepæl (Ready For Handover), der skulle være opnået i slutningen af marts.

Det betyder blandt andet, at der udestår en større mængde tests, som er afgørende for sikkerhedsgodkendelsen af systemet.

Metroselskabet har brugt den seneste tid på at analysere situationen, forsøge at optimere arbejdet og lægge en ny tidsplan sammen med entreprenørerne CMT og Hitachi Rail STS.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Den nye metrolinje får 17 underjordiske stationer, og forbinder flere københavnske bydele.
Den nye metrolinje får 17 underjordiske stationer, og forbinder flere københavnske bydele.
Foto: Metroselskabet

- Som vi meldte ud i april, har vi nu lavet en grundig gennemgang og analyse af de udeståender, der er på projektet, siger Henrik Plougmann Olsen.

- Selv om det – i det store billede – er mindre ting, der mangler, har det desværre vist sig at være for meget til, at det er realistisk at indhente det forsinkede arbejde. Derfor er vi nødt til at rykke åbningen af Cityringen til slutningen af september, siger han.

Cityringen skulle oprindelig være åbnet i december sidste år, men i 2014 udsatte man den planlagte åbning med syv måneder.

Samlet er Cityringen derfor blevet forsinket i ni måneder i forhold til den oprindelige tidsplan fra 2010.

I april måned meddelte Metroselskabet, at åbningsdatoen var i fare for at blive rykket som følge af tidsoverskridelser.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik