Christiansborg-politikere klar til forbud mod betting-reklamer

Flere partier på Christiansborg melder nu ud, at de gerne ser klare restriktioner - eller et decideret forbud - mod betting-reklamer.

- Vi er klar til at lave et forbud mod tv-reklamer, ligesom dem vi har mod tobak og alkohol.

Så klar lyder udmeldingen om 'betting-reklamer' fra folketingspolitiker Andreas Steenberg på vegne af sit parti på Radikale Venstre.

Ønsket om et forbud kommer i kølvandet på TV 2 Lorrys afdækning af de rekordlange ventelister hos ludomani-centrene i Region Hovedstaden.

Ifølge centrene er en del af årsagen til de lange ventelister, at der føres en massiv markedsføring på betting-området, som gennem de seneste 10 år er eksploderet.

De mener, at den intense markedsføring er med til at gøre endnu flere spille-afhængige.

Flere partier vil forbyde betting-reklamer

Nu er flere partier på Christiansborg klar til at at indføre klare restriktioner eller deciderede forbud mod reklamefilm, som opfordrer seerne til at spille penge på eksempelvis sport.

- Det første vigtige skridt vil helt klart være at forbyde den markedsføring, vi ser, siger Stine Brix (MF) fra Enhedslisten.

Hos Radikale Venstre vækker meldingen fra behandlingsstederne for ludomani i den grad opsigt, og nu er de klar til at lovgive på området.

- Vi vil gøre de ting, der virker. Vi vil meget gerne regulere det her, fordi spil skaber uafhængighed, og det skaber heller ikke nogen værdi for samfundet, siger Andreas Steenberg til TV 2 Lorry.

Liberalisering af spillelovgivning skabte reklame-boom

Siden liberaliseringen af spillelovgivningen i 2012, der åbnede spillemarkedet i Danmark op for udenlandske firmaer, er det samlede beløb, der anvendes til reklamer i branchen, steget enormt.

Her er det TV-reklamer, som udgør den største post. Mens der i 2007 blev brugt 77 millioner kroner på TV-reklamer for betting-firmaer, var det tal i 2017 steget til over en kvart milliard.

Hos Socialdemokratiet vil man sætte sig til forhandlingsbordet og arbejde målrettet mod at få begrænset den markante markedsføring.

- Jeg synes, vi skal begrænse synligheden, og der må vi tage en politisk drøftelse om, hvordan vi gør det, siger Flemming Møller Mortensen, der sundhedsordfører for Socialdemokratiet på Christiansborg.

Andre lande forbyder spille-reklamer

For nyligt vedtog et bredt forlig i Folketinget og regeringen, at politikerne sammen med betting-branchen i første omgang skal udarbejde et adfærdskodeks for markedsføringen.

I både Australien og i Italien er der fra politisk side indført forskellige restriktioner, der forbyder betting-firmaer at reklamere på alt fra TV, radio og på internettet.

Hos Radikale Venstre håber man nu, at flere politikere på Christiansborg vil gå sammen om et lignende forbud.

- Vi har haft en politisk debat om det, og regeringen vil ikke være med. Men nu må vi se, om der kan opstå nogle nye muligheder, siger Andreas Steenberg (MF) til TV 2 Lorry.

Konservative bakker ikke op

Det er dog ikke alle partier på borgen, der bakker op om forbud eller restriktioner mod betting-reklamer.

Hos Det Konservative Folkeparti er man glade for liberaliseringen af markedet. Derfor bakker de heller ikke op om et forslag om forbud mod bestemte former for reklame.

- Jeg kan godt forstå, at det kan være rigtig irriterende at se på en masse reklamer, men det er jo helt lovlige produkter, man reklamerer for. Og det er nogle, som spillemyndighederne har en god kontrol med. Det synes vi faktisk er vigtigt, siger Anders Johansson (Kons.) til TV 2 Lorry.

TV 2 Lorry har forsøgt at få Venstre til at stille op til interview om sagen, men det er ved deadlinen for denne artikel ikke lykkes at få partiet til at stille op.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik