Chok-priser på parkering i København – se de nye takster her

Ny budgetaftale i Københavns Kommune medfører dyrere beboerlicenser til parkering. Til gengæld bliver det gratis at timeparkere el-biler.

Københavnske bilejere går en dyrere fremtid i møde.

Fra næste forår stiger prisen på en beboerlicens til parkering markant, fremgår det af den netop færdigforhandlede budgetaftale for Københavns Kommune næste år.

En beboerlicens gør det muligt for borgere med bil at parkere på offentlige parkeringspladser i deres nærområde til en reduceret pris, som varierer alt efter biltype.

Forligsparterne bag det nye budget Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale Venstre, SF, Alternativet og Venstre er blevet enige om, at en beboerlicens på de mest forurenende biler i energiklasserne C til G skal stige fra små 1600 kroner i dag til 4000 kroner om året.

For de mindre forurenende biler stiger prisen til 1000-2000 kroner. I dag ligger prisen på det halve eller mindre.

Gratis timeparkering for el-biler

For borgere med en el-bil koster det i dag en flad 10’er for en beboerlicens, men det stiger nu til 200 kroner om året. Dog bliver det gratis at timeparkere i byen, hvis man har en elbil, hvorimod prisen for andre stiger med en krone i timen.

- I sammenlignelige storbyer som Stockholm og sågar i vores egne byudviklingsområder betaler beboerne væsentligt mere for at parkere, end den nuværende pris for en beboerlicens, siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) i en pressemeddelelse.

- Med aftalen for næste års budget tager vi nu første skridt til at udligne forskellen, så vi gør det mere attraktivt at bruge delebiler, cykel og kollektiv transport fremover, siger hun.

De borgerlige partier Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti, som i ugens løb forlod budgetforhandlingerne i protest, har blandt andet udtrykt kritik af, at det nu bliver dyrere at parkere.

- Det undrer mig, at men at man hæver prisen på beboerlicenser, når man samtidig taler om, at det skal være billigere at bo i København. Det rammer almindelige mennesker og især børnefamilier, siger de Konservatives gruppeformand Jakob Næsager til TV 2 Lorry.

Nødvendigt for at få en renere by, mener Å

Alternativets gruppeformand Fanny Broholm erkender, at der er tale om en høj procentsats stigning. Men hun mener, at prisen på en beboerlicens fortsat er lav, hvis man sammenligner med, hvad en kvadratmeter koster i byen.

- Uanset om man er en rig eller fattig familie, så bliver vi nødt til at skabe nogle incitamenter for at få folk til at købe grønnere transportmidler.

- For det første er der fairness-princippet i det, og for det andet er der hele aspektet i forhold til trængsel, CO2 og luftforurening. Vi vil jo rigtig gerne bevæge os mod en kraftig reduktion af biltrafikken i København for at nå vores klimamål og få renere luft og plads, siger Fanny Broholm til TV 2 Lorry.

Jakob Næsager mener dog, at det de hævede parkeringspriser ikke kommer til at batte noget i forhold til klimaet. 

- Beboerlicenser er jo for at holde bilen parkeret og ikke for at køre i den. Så det udleder jo ikke noget, siger han.

Prisstigning kunne være endt endnu højere

Den konservative gruppeformand stiller sig samtidig uforstående over for, at det største borgerlige parti i Borgerrepræsentationen, Venstre, har lagt stemmer til en budgetaftale, som gør det dyrere at være bilejer.

Men ifølge Venstres Cecilia Lonning-Skovgaard, som er Københavns beskæftigelses- og integrationsborgmester, risikerede bilejerne at blive ramt meget hårdere, hvis ikke Venstre var med i den nye budgetaftale.

- Vi undgik, at parkeringslicenser for de mindste og mest miljørigtige biler steg fra 300 kroner til 10.000 kroner om året, som de rød-grønne partier ellers insisterede på. Kompromisset blev efter en lang sej kamp en stigning til 1000 kroner. Det sparede dermed børnefamilier for 9000 kroner om året svarende til 750 kroner om måneden. Det kan mærkes i ethvert budget, skriver Cecilia Lonning-Skovgaard på sin Facebook-profil.

Ydligere begrænsninger af biltrafikken

Ifølge en pressemeddelse fra teknik- og miljøborgmesteren er de hævede beboerlicenser ikke det eneste tiltag i budgetaftalen, som skal forsøge at begrænse biltrafikken.

Blandt andet skal en analyse give et overblik over mulighederne for at begrænse biltrafikken yderligere ved at ændre på indretningen af veje, nedlægge parkeringspladser og lukke gader for biltrafik.

Kommunen vil i dette arbejde have særligt fokus på løsninger, der kan gennemføres med skiltning og midlertidige afspærringer og midlertidige ændringer af vejenes indretning.

- Enhedslisten havde gerne set, at vi var gået skridtet videre og allerede nu havde taget hul på at nedlægge parkeringspladser og lukke veje for biler. Men det blev en bred budgetaftale, og derfor er de dele, der for alvor skal gøre det mindre attraktivt at køre i bil udskudt til kommende års forhandlinger, siger Ninna Hedeager Olsen.

Indtægterne fra de dyrere beboerlicenser går ifølge Fanny Broholm til at finansiere løft på blandt andet børne- og socialområderne.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik