Chefen kontrollerer dit facebook-brug

Tre ud af ti virksomheder fører kontrol med Facebook-besøg i arbejdstiden.

Flere og flere virksomheder accepterer, at medarbejderne bruger sociale medier i arbejdstiden. Men samtidig kontrollerer de også de ansattes gøren og laden på for eksempel Facebook.

Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse fra Lederne, foretaget i samarbejde med analysebureauet YouGov og som er baseret på svar fra 1.594 ledere.

Den nye tendens stiller både krav til medarbejderen og arbejdsgiverne.

"Hvis dine medarbejdere agerer på de sociale medier, så er guidelines en god idé. Du skal ikke lave stramme politikker - men lav nogle retningslinjer. For du skal som leder sørge for, at dine medarbejdere har en tryghed i den rolle de går ind i, så de ved, hvad du forventer af dem, og hvad de må", siger Michael Uhrenholdt, ledelsesrådgiver hos Lederne.

Tilbage i 2010 havde 19 procent af virksomhederne - ifølge de adspurgte ledere - oplevet tilfælde, hvor ledere havde kontrolleret eller sat grænser for medarbejdernes brug af sociale medier. I 2012 steg andelen til 23 procent, og i 2014 er andelen af kontrollerende og grænsesættende virksomheder vokset til 28 procent.

Se interviewet med Michael Uhrenholdt i Kont@kt HER.

Du kan også følge Kont@kt på facebook: www.facebook.com/lorrykontakt