Chauffører rystede over kidnapning

Tre dage efter kidnapningen af en chauffør fra Roskilde Taxa er hans kollegaer stadig rystede, skriver DAGBLADET Roskilde.

- Selvfølgelig er vi det. Alle chauffører bliver bange. Men vi bliver jo nødt til at gå på arbejde, fortæller Rahim Khalidanjad.
Han bakkes op af Jim Jensen, der har kørt taxa i Roskilde i 13 år.
- Man bliver rystet af den slags. Men omvendt kan det ikke nytte noget, at man skal være bange for at gå på arbejde.
Overfaldet på den 30-årige kollega skete søndag aften. Chaufføren, der kommer fra Hedehusene, samlede to grækere op foran Roskilde Station. De ville gerne til Københavns Lufthavn. Da de når Baldersbrønde, trækker en af dem en kniv og truer chaufføren til at udlevere pung og mobiltelefon. Samtidig låser de ham inde i bagagerummet.
Sådan kører de rundt et par timer, inden de parkerer bilen i Valby. En forbipasserende hører larm fra bagagerummet og lukker Roskilde-chaufføren ud.- Han er selvfølgelig meget rystet. Og så er han godt øm i kroppen af at have ligget dernede og rasle rundt. Det har været en grim oplevelse, siger Henrik Hansen, formand for Roskilde Taxa.
Han forklarer, at chaufføren slap med en tur på skadestuen og en flænge i hovedet. Formanden ved ikke, om den 30-årige chauffør, der kun har kørt taxa et halvt år, er kommet tilbage bag rattet.
Carit Petersen, taxachauffør i Roskilde gennem 41 år, prøvede selv noget lignende for 20 år siden, hvor en kunde ragede ham i nakken med en kniv. Alligevel lader han sig ikke gå på af søndagens overfald.
- Alt er, som det plejer. Det kan ikke nytte noget at tænke over den slags. Det kommer der ikke noget godt ud af, mener han.
Men det er ikke sikkert, at alt bliver, som det plejer i fremtiden. Der er nemlig lovgivning på vej, der sandsynligvis dikterer, at alle vogne skal have videoovervågning i bilen.
- Og der er allerede enkelte vognmænd hos os, der har sat kamera i bilen, siger Henrik Hansen.
For at forhindre lignende tilfælde i fremtiden regner Henrik Hansen dog ikke med at lave så meget om. Han forklarer, at selskabet har procedurer for, hvordan chaufførerne skal handle i lignende situationer.
Og man kan heller ikke gøre ret meget andet end det, der bliver gjort, mener Jim Jensen.
- Sådan nogle rødder kan man ikke gardere sig imod.