Chauffører for netsupermarked: Vi presses til farlig kørsel

Hasarderede overhalinger og ulovlige u-vendinger. Flere chauffører fra Nemlig.com advarer nu om, at de ofte må køre uansvarligt på villaveje og i boligkvarterer, når de bringer dagligvarer ud til netsupermarkedets kunder. Det skriver Avisen.dk.

Det er Nemlig.com, der bestemmer, hvor mange kunder der er på en rute. Ifølge chaufførerne er der typisk så mange stop, at de kommer for sent, med mindre de bryder færdselsregler og fartgrænser.

"Jeg kørte ikke decideret uforsvarligt, men jeg brød tit fartgrænsen. Jeg blev blitzet to gange, mens jeg kørte for Nemlig.com. Den ene gang fik jeg en bøde og et klip i kortet for at køre 70 kilometer i timen i en 50-kilometer-zone," siger Magnus Holm Lykkested, der kørte varer ud for netsupermarkedet fra december til maj til Avisen.dk.

Rådet for Sikker Trafik opfordrer Nemlig.com til at efterligne firmaer som Arlaog Carlsberg og lave en trafiksikkerhedspolitik.

"Hvis Nemlig.com får en politik, kan den være med til at mindske antallet af eventuelle ulykker. Desuden vil de selvstændige vognmænd kunne spare penge på blandt andet brændstof og reparationer, hvis de ændrer adfærd og kører mindre aggressivt. Men det er selvfølgelig et fælles ansvar," siger dokumentationschef Jesper Sølund til Avisen.dk.

Nemlig.com har ingen chauffører ansat, men bruger selvstændige vognmænd, som risikerer en bøde på 500 kroner per kunde, hvis de kommer for sent eller for tidligt med varene. Avisen.dk har været med på flere køreture med selvstændige vognmænd, der bryder fartgrænserne for at nå frem til kunderne til tiden.

Varebiler er ofte involveret i ulykker på de danske veje. I 2013 blev 17 dræbt i en varebil, mens 47 kom alvorligt til skade. Knap 900 varebiler var involveret i ulykker med skader på enten materiel eller personer samme år.

Den administrerende direktør i Nemlig.com afviser kritikken.

"Alle chauffører, som via vognmænd kører for Nemlig.com, skal naturligvis overholde færdselsreglerne ligesom alle andre. Vi får løbende feedback fra chaufførerne omkring trafikforhold, som vi indarbejder i ruterne, hvis vores ruteberegning skulle overse eksempelvis vejarbejde," skriver Stefan Plenge i et skriftligt svar til Avisen.dk.

Stefan Plenge ønsker dog ikke at svare på, om Nemlig.com vil lave en trafiksikkerhedspolitik i samarbejde med Rådet for Sikker Trafik.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik