Chaufførmangel koster virksomheder dyrt

Erhvervslivet mangler i stigende grad lastbilchauffører. For mens flere og flere varer skal transporteres, så falder antallet af chauffører.

De burde transportere varer rundt i landet, men lige nu holder mange lastbiler stille, fordi der ikke er nogen chauffører til at køre dem.

Chaufførmangel er et voksende problem for erhvervslivet. Alene det sidste halve år har transportbranchen haft 2500 forgæves rekrutteringer.

- Vi står og mangler tre mand lige nu og her, og vi har rigtig svært ved at få chaufførstillinger besat. Helt konkret i dag har jeg to lastbiler, som jeg ikke kan få ud at køre, siger Kent Fonseca, der er logistikchef for byggekæden Starks afdelinger i Storkøbenhavn.

quote Byggeriet i København går altså i stå, hvis vi ikke kan komme ud med varerne til vores kunder på det aftalte tidspunkt

Kent Fonseca, Stark

Dansk Erhverv har længe forsøgt at råbe op om problemet, der for tiden vokser nærmest uge for uge, fordi mange af de nuværende chauffører nærmer sig pensionsalderen.

- Chaufførmangel er et problem, der har stået på i efterhånden ti år, hvor det så ligeså stille og roligt er blevet mere og mere alvorligt. Det er en stigende tendens, at virksomhederne mangler chauffører, siger Fagchef for Transport og Logistik i Dansk Erhverv Jesper Højte Stenbæk.

Chaufførmangel koster virksomheder dyrt

Selv om de færreste af os til daglig tænker over, at erhvervslivet mangler chauffører, så er det indirekte noget der kan påvirke os alle.

- Problemet rækker ud til hele transportbranchen, men selvfølgelig også ud til deres kunder, altså transportkøberne, hvad enten det er supermarkeder eller industrivirksomheder. De kommer jo også til at få en mangel på at kunne få tingene lige til tiden, siger Jesper Højte Stenbæk.

Mød Jesper Wismann, der som lastbilschauffør er en meget eftertragtet mand. Virksomhederne mangler i tusindvis af hans slags.

- Byggeriet i København går altså i stå, hvis vi ikke kan komme ud med varerne til vores kunder på det aftalte tidspunkt, siger Kent Fonseca fra Stark.

Udover forsinkede leveringer, så kan chaufførmanglen også mærkes på transportvirksomhedernes bundlinjer. Blandt andet fordi de chauffører, der så må blive længere på arbejde for at få alting leveret, skal have overtidsbetaling.

- Et hurtigt slag på tasken, så koster det omkring 10.000 kroner for mig, at to biler holder stille. Oven i kommer så signalværdien i, at jeg jo skal bede de andre chauffører om at arbejde ekstra.

Virksomheder må kæmpe om chaufførerne

Efterspørgslen på byggematerialer er for tiden så god, at Stark gerne vil investere i flere lastbiler. Men chaufførmanglen holder lige nu investeringerne tilbage.

quote Vi er blevet proaktive og er gået i marken. Vi kan jo ikke bare sidde hjemme og vente på, at der kommer ansøgninger, så nu handler det om at agere

Kent Fonseca, Stark

- Jeg vil rigtig gerne have nogen flere biler, men jeg tør simpelthen ikke at købe eller lease flere biler, fordi vi har så svært ved at finde chauffører til dem, siger Kent Fonseca.

I et forsøg på at løse problemet tager Stark nu ud til uddannelsesinstitutionen TEC i Hvidovre, for at lokke kommende chauffører til at tage ansættelse hos netop dem.

- Vi er blevet proaktive og er gået i marken. Vi kan jo ikke bare sidde hjemme og vente på, at der kommer ansøgninger, så nu handler det om at agere, siger Kent Fonseca.

For at overbevise de kommende chauffører om, at de skal arbejde hos Stark, har Kent Fonseca taget både en erfaren og en nyansat chauffør med til at fortælle om en typisk arbejdsdag og til at vise Starks nyeste lastbiler frem. Metoden er ifølge Stark langt mere effektiv, end at slå en stilling op på mere traditionel vis.

- Der har allerede været 3-4 kommende chauffører ovre hos mig for at snakke. Jeg er helt sikker på, at jeg får ansat i hvert fald et par stykker, og det er skide godt, siger Logistikchef Kent Fonseca fra Stark.

Selvom det er kursisternes allerførste dag på TEC, så bliver de alle inviteret til en jobsamtale med det samme. Chaufførmanglen er nemlig så stor, at der nu er blevet kamp om at få fat på arbejdskraften.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik