Champagnebrus og Lynstang i åben krig

Tårnhøje råvarepriser og en skuffende is-sæson sidste sommer kaster den danske isbranche ud i en intensiv konkurrence i år, hvor det i dén grad gælder om at vise resultater på bundlinjen, skriver dagbladet Børsen onsdag.

Sidste års regnfulde sommer
gjorde ifølge sekretariatsleder i Dansk Isindustri, Jørgen
Maltha Rasmussen, særligt indhug på salget af de såkaldte
»impuls-is«, der sælges i kiosker, tankstationer og i landets
havne.

Selvom størstedelen af danskerne køber deres is i landets
supermarkeder, som er mindre følsomme over for det vakkelvorne
sommervejr, var 2007 et kedeligt år for isbranchen med et brat
fald i et ellers konstant stigende ismarked.

Landets
isleverandører skal nu forsøge at indhente det tabte, men de
høje råvarepriser på mælk, fløde og glukosesirup presser
branchen yderligere.

Hos Frisko Is, som er en af markedets
dominerende spillere, bekræfter salgsdirektør, Rasmus Poulsen,
at der er ekstra pres på resultatkravene i år. »Vi havde en
dårlig sæson sidste år, så nu skal vi sørge for at få endnu mere
i kassen i år.

Men alle kæmper endnu hårdere i år for at
kompensere for sidste års vigende salg, og det skærper
konkurrencesituationen,« siger Rasmus Poulsen til Børsen. Ifølge
salgsdirektøren er der dog ikke mange knapper, man kan skrue på
for at forbedre resultaterne på bundlinjen, skriver Børsen.