Censor "slagtede" elever: Fik to karakterer højere efter klage

78 elever har fået revurderet deres karakter i skriftlig dansk på en skole i Stenløse. Det har betydet, at gennemsnittet nu er hævet fra 5,3 til 7,0.

Foto: Nestor Rizhniak - Ritzau Scanpix

Da skoleåret sluttede inden sommerferien i år, fik Dorte Tybjerg Bruns datter besked om, at hun havde fået 4 i skriftlig dansk. Nu er hendes opgave blevet bedømt af en ny censor, og der står i stedet karakteren 10 på hendes eksamensbevis.

I går fik forældrene til de tidligere 9. klasseselever på Lærkeskolen brevet her af skolens pædagogiske leder.

- Jeg er chokeret over, at der kan være så stor forskel i vurderingerne. Hun plejer at få 10 eller 12 i skriftlig dansk, så da hun fik den første karakter, tænkte jeg, at hun enten havde misforstået opgaven, eller at der var noget galt i bedømmelsen. Nu har det så vist sig, at det var censors bedømmelse, den var galt med, siger Dorte Tybjerg Brun.

Dortes datter er ikke den eneste, der har fået en forkert karakter i skriftlig dansk. Hele 9. klassesårgangen på Lærkeskolen i Stenløse har fået revurderet deres eksamensopgaver i dansk, og det har betydet, at deres gennemsnit er steget fra 5,3 til 7,0.

Censor fejlbedømte

Tanja Ibsen, der er daglig pædagogisk leder på Lærkeskolen, forklarer, at både hun selv og samtlige af årgangens fire dansklærere undrede sig over flere af elevernes karakter, da de fik dem af censor i første omgang:

- Lærerne tænkte: "Wow, det var nogle lave karakterer. Det virker mærkeligt," og det tænkte jeg også.

Bente Rostgaard Nissen, der er en af dansklærerne på skolen, skriver også på Facebook, at alle fire dansklærere på årgangen oplevede, at eleverne var blevet "slagtet" af den beskikkede censor, der havde bedømt alle danskopgaverne.

Tanja Ibsen valgte derfor at skrive til Undervisningsministeriet på vegne af skolen, der så besluttede, at samtlige 78 elevers karakterer skulle bedømmes igen af en ny censor.

Bente Rostgaard Nissen, der har været dansklærer for Dorte Tybjerg Bruns datter, har beskrevet forløbet således på Facebook:

- Alle fire dansklærere på årgangen oplevede, at eleverne generelt var blevet vurderet alt for lavt, "slagtet", af den beskikkede censor, der havde bedømt alle opgaver i skriftlig fremstilling. Vi måtte henvise elever og forældre til selv at klage.
Men så hørte vi om en anden skole, der sidste år var blevet "slagtet", og som havde klaget til Undervisningsministeriet og fået alle opgaver revurderet. Vi havde ikke anet, at den mulighed fandtes.
Vi henvendte os til ministeriet, der bad os bedømme tre opgaver, hvor vi var helt uenige i bedømmelsen. Det gjorde vi, og derefter valgte ministeriet at sende alle opgaver til ny bedømmelse hos en anden beskikket censor. De nye og betydeligt højere karakterer modtog skolen i fredags.
Jeg er godt tilfreds, fordi retfærdigheden er sket fyldest.

Efter en ny censor har vurderet karaktererne, har det vist sig, at lærerne havde ret i deres undren.

- Vi er glade for, at børnene nu har fået de rigtige karakterer. Børnenes præstationer skal selvfølgelig vurderes retfærdigt og rimeligt, lyder det fra den daglige pædagogiske leder.

Dorte Tybjerg Brun er også glad for, at skolen tog kampen op, og at hendes datter nu har fået en mere rimelig bedømmelse:

- Jeg er rigtig glad, og min datter er rigtig glad. Selvom det er utroligt, at det kan ske, at to censorer bedømmer SÅ forskelligt, er det dejligt, at dansklærerne ikke bare har accepteret den første vurdering.

Ikke kun Lærkeskolens elever der er blevet "slagtet"

Også på Maglehøjskolen i Ølstykke undrer dansklærerne sig over 9. klasseselevernes eksamenskarakterer. I samarbejde med forældrene har lærerne også her givet udtryk for deres undren, og i flere tilfælde har det ført til, at karakterne skal revurderes.

Læs også Præstationspres er hverdag blandt unge elever. Derfor fravalgte Zilan STX

- Vi oplevede, at flere af de karakterer, der blev givet, var helt ved siden af, fortæller Signe Heyn Fallesen, der er dansklærer på Maglehøjskolen.

Dansklæreren mener, at årsagen til de mange fejlbedømmelser er, at det kun er én censor, der vurderer, hvilken karakter eleverne skal have. Tidligere drøftede censor karakteren med læreren, inden den endelig karakter blev fastlagt.

- Det er meget utrygt, at der kun er ét sæt øjne på opgaverne. Jeg har også selv været censor, og det er klart, at man som censor laver fejl, når man har måske 300 opgaver, som man skal rette uden at drøfte det endelige resultat med nogen, siger hun.

Maglehøjskolen venter stadig på at få svar på, hvad resultatet af revurderingen munder ud i.

Læs også Polske tvillinger kunne ikke dansk i 1. G: Nu har de et snit bedre end de flestes

 



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik