Café-tjenere sviner kunderne til

Det kniber noget så gevaldigt med almindelig takt og tone hos personalet på de danske cafeer, hvor takken for at bestille sandwicher, salater, nachos, fadøl og læskedrikke ofte er næsvished.

En undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har lavet for metroxpress, viser, at 42 procent af alle danskere har oplevet en tjener på en café i Danmark være decideret uforskammet.

»Tjenerne er stressede, ligeglade og ubehøvlede, og det er tydeligt, at de har udelukkende jobbet for at tjene penge. De gider da ikke kunderne. Sådan er dansk arbejdsmoral.«

Det sagde eksempelvis den 49-årige Dan Ørsted, da metroxpress i går tog temperaturen på café-betjeningen i København, hvor udeserveringen kører på fuldt drøn trods priserne, der er blandt Europa højeste.

»Det er trist at høre,« siger Marianne Kragh, uddannelseschef i restaurationsbranchens organisation Horesta, om undersøgelsen.

Hun ved godt, at det nogle steder står sløjt til.

»Det er noget, vi i branchen er særdeles opmærksomme på at forbedre. Der er brug for et kompetenceløft. Vi arbejder på det,« lover hun.

I en anden brancheorganisation, Danmarks Restauranter & Cafeer, siger Mogens Brinkmann, at lunten på en travl og varm sommerdag er kort hos såvel tjenere som kunder.

»Tjenerne bør mange steder oplæres bedre,« siger han til metroxpress.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik