Byudviklere: Ny ø kan erstatte københavnsk havnetunnel

I fremtiden får København problemer med både infrastruktur og stormflodssikringer. Nu foreslår en byudviklingsvirksomhed et projekt som tænker udfordringerne sammen.

København vokser og vokser.

Hvert år kommer der flere og flere mennesker til byen. Det skaber øget pres i hovedstadstrafikken, og i den senere tid har debatten kredset om muligheden for en mulig havnetunnel øst om hovedstaden.

Det store projekt har imidlertid trukket linjerne skarpt op mellem de politikere, der ønsker projektet og de mange, som er modstandere af idéen.

quote Dette forslag er et realistisk bud, som kan implementeres indenfor ganske få år

Rune Veile, Urban Power

Foruden de trafikale problemer, kæmper Københavns Kommune en kamp i kulissen for at klimasikre hovedstaden, så den kan modstå fremtidige stormfloder og oversvømmelser.

Planen er allerede klar, og den byder på dæmninger både nord og syd for byen. 

Nyt projekt vil samtænke fremtidige udfordringer

Nu har byudviklingsvirksomheden Urban Power lagt et nyt forslag på bordet, som imødekommer begge problemstillinger - og ovenikøbet imødekommer det stigende behov for byudvikling.

Projektet hedder "Nordhaleøen" og er, som navnet antyder, en ny ø, der skal placeres mellem Nordhavnen og Refshaleøen. 

Infrastrukturen med Nordhaleøen
Infrastrukturen med Nordhaleøen
Foto: Urban Power / Presse

Håbet er, at øen med sine 550.000 kvadratmeter, hvilket svarer til 77 fodboldbaner, skal skabe en korridor mellem Amager og det nordlige København, hvor trafikken omledes.

Samtidig skal der også være mulighed for at anlægge metro til den nye bydel, hvor der skal være god plads til både at cykle og gå.

- Hvis vi ser på de planer, der ligger for havnetunnelen, som de ser ud nu, vil den blive en underjordisk omfartsvej til biler med store ar i overfladen i form af afkørselsanlæg, og samtidig vil et større vejanlæg nemt føre til endnu flere biler i bymidten, siger Rune Veile, der er partner i Urban Power.

- Vi tror ikke på at bilerne kan forsvinde fuldstændigt ud af bymidten, men det er vigtigt at tænke i bæredygtig mobilitet, hvor det er nemmere at tage cyklen eller metroen end bilen, understreger han.

Ifølge Urban Power kan der let etableres metrolinjem der forbinder Nordhavnen med Refshaleøen og resten af byen.

quote Det vil være langt bedre at vente med en tunnelløsning og se tiden an, inden vi får skabt en ny trafikal situation, vi ikke kender konsekvensen af

Rune Veile, Urban Power

Samtidig kan en ny cykelforbindelse langs den indre lagune være en attraktiv rute med udsigt til byen og samtidig understrege Københavns status som bæredygtig cykelby.

Ny ø kan mindske behov for havnetunnel

- Der har allerede været diskuteret flere spændende utopiske fremtidsscenarier for udvikling af København ud i Øresund, men dette forslag er et realistisk bud, som kan implementeres indenfor ganske få år. Projektets styrke er, at det ikke forudsætter en havnetunnel, siger Rune Veile og fortsætter: 

- Det vil være langt bedre at vente med en tunnelløsning og se tiden an, inden vi får skabt en ny trafikal situation, vi ikke kender konsekvensen af. Og hvem ved hvad fremtiden vil bringe – måske overhaler teknologien os indenom med noget vi endnu ikke kender til inden havnetunnellen overhovedet er etableret.

Fakta om nordhaleøen

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Samfund

den lille havfrue

Chefredaktør dømmes for at dæmonisere Den Lille Havfrue

Nicolai 2 pix

galleryNicolai med Tourettes fik tæv på gaden: "Jeg vil ALDRIG gemme mig væk"

luftfoto af københavn

Trods udflytning: Hovedstaden har flere statslige arbejdspladser

20201121-123911-L-1920x1278we

playTraktor-demonstration risikerer at blive supersprederevent, siger eksperter

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere