Foto: TV2/Lorry

Bycyklerne kommer til Roskilde

Nup en bycykel og tril ned til havnen. Eller grib en pendlercykel ved stationen og kør på arbejde. Det bliver virkeligheden for roskildenserne.

Politisk er man så langt med sagen om bycyklerne, at teknik- og miljøudvalget torsdag skal pege på hvilken type cykel, der skal pryde gadebilledet.

Samtidig skal der også diskuteres i, hvor stort et omfang cyklerne skal prydes med reklamer. Jo flere reklamer, jo flere cykler kan der blive råd til. Det skriver DAGBLADET Roskilde.

- I første omgang skal vi se på, hvilken model cykel vi vil have. Den del ser vi på i morgen, først derefter skal vi til at se på, hvor meget økonomi vi har til ordningen, siger SF's medlem af teknik- og miljøudvalget, Kim Raben.

Ikke bare for turister

Kim Raben kalder i øvrigt projektet for by- og pendlercykler.

- Jeg har en ide om, at bycyklerne mest bliver brugt af unge og turister, og selvfølgelig skal de have en cykelmulighed. Men vi har jo mange, som har et helt fast pendlermønster til og fra Roskilde hver dag. For de mennesker kunne den letteste vej på arbejde være at tage en pendlercykel. Og vi arbejder på, at virksomheder kan tegne abonnementer f.eks. for en måned af gangen, så de har sikret cykler til deres medarbejdere. De ligger måske 10 minutter fra stationen og deres medarbejdere ville nemmest kunne komme på arbejde ved at springe på en cykel, siger Kim Raben og nævner også eleverne på f.eks. teknisk skole og handelsskolen.

- De står i lange baner og venter på en ekstrabus. Måske mange af dem godt kunne bruge en cykeltur ud igennem Roskilde Ring og ud ad Maglegårdsvej. Jeg vil tro, de kunne komme hurtigere på skole frem for at vente på bussen, siger han.

Placeringen af cyklerne er ikke vedtaget endnu, men stationen, Stændertorvet og måske havnen vil være naturlige steder. Men af hensyn til pendlerne tror Kim Raben på, at man med fordel kan placere nogle af cyklerne der, hvor kommunen arbejder på at etablere p-huse.