Foto: TV 2 Lorry

Bycyklerne i København ramt af omfattende hackerangreb

Natten til lørdag blev delecykeltjenesten Bycyklen ramt af et hackerangreb, der lagde systemet ned. Nu arbejder man på at få det op igen.

Et hackerangreb har lammet delecykeltjenesten Bycyklen.

Natten til lørdag lykkedes det at hacke og slette hele tjenestens database. Angrebet lammede hele Bycyklens flåde af delecykler.

Det oplyser Bycyklen om på sin hjemmeside samt på sin Facebook-profil:

Siden lørdag har organisationens medarbejdere arbejdet på at gøre cyklerne funktionsdygtige på ny. Mandag eftermiddag oplyser Bycyklens administrerende direktør, at man cirka er halvvejs med det arbejde.

Angrebet har været rettet mod os, ikke vores brugere. Ingen behøver at frygte, at det kan føre til misbrug af kortoplysninger

Tina Füssel, administrerende direktør i Bycyklen

- Hver eneste cykel skal opdateres manuelt med den rette software. Det er et ganske betydeligt arbejde. Jeg tror, vi har nået at få knap og nap halvdelen tilbage i systemet på nuværende tidspunkt. Og vi arbejder selvfølgelig videre med at få det op at køre, så hurtigt som muligt, siger Tina Füssel, administrerende direktør i By- og Pendlercykel Fonden, der står for driften af Bycyklen.

Ingen tegn på datatyveri

Hjælp med at finde bycykler

I forbindelse med hackingen har Bycyklen brug for hjælp til at finde Bycykler, der ikke står i en Bycykelstation.

De skal indsamles og opdateres manuelt. Hvis du ser en Bycykel holde parkeret et sted væk fra en dockingstation, opfordrer organisationen dig til at sende placering, gerne med foto og cyklens ID, der kan ses på siden af forlygten, til info@bycyklen.dk.

Hver fundet Bycykel belønnes med en times fri Bycykling, hvis finderen har en Bycykelkonto.

Beskeden fra fonden er, at brugere registreret i Bycyklens system ikke har grund til at frygte, at hackerangrebet har udtømt personlige oplysninger fra systemets database.

- Der er ingen tegn på, at vi har tabt data. Angrebet har været rettet mod os, ikke vores brugere. Vi har ikke kreditkortinformationer på folk, så ingen behøver at frygte, at det kan føre til misbrug af kortoplysninger, siger Tina Füssel,

Direktøren har dog alligevel en opfordring til brugerne:

- Vi opfordrer brugere til at skifte kode til Bycyklen for en sikkerheds skyld. Intet tyder dog på, at angrebet er rettet mod brugerne, men i stedet mod os som virksomhed – at få Bycyklen lagt ned.

Hacker havde indgående kendskab til systemet

Det er en svært tidskrævende proces at få cyklerne til at du igen. Det lykkedes hackeren at ødelægge forbindelsen mellem alle cyklerne og serveren. Derfor skal samtlige cykler skilles ad og via en tablet manuelt tilbagekobles serversystemet.

Netop tilstanden, hackerangrebet har efterladt Bycykelsystemet på, samt timingen - lige op til en meget travl weekend med solskin og mange turister til VM i ishockey - giver grobund til at tro, at hackeren har haft kendskab til IT-systemets opbygning, lyder det i en Facebook-opdatering:

- Måden angrebet blev udført på er egentlig ret primitiv, men dokumenterer at det er udført af en person med stort kendskab til IT-opbygningen af vores system, lyder en sætning i opdateringen.

Selv ønsker administrerende direktør Tina Füssel ikke at uddybe dette nærmere, da det er en sag for politiet.

Da TV 2 Lorry taler i telefon med direktøren er hun i færd med at færdiggøre en politianmeldelse af hackerangrebet.

- Vi er i gang med at undersøge, hvordan det kan ske. Vi må også sige – og det viser historien desværre – at uanset hvor højt et it-sikkerhedsniveau, man har, kan man ikke gardere sig 100% mod kriminalitet.

- Som ethvert professionelt firma gennemanalyserer vi hændelsen for at se, om der er noget, vi kan optimere, siger Tina Füssel.

FAKTA OM BYCYKLEN

DSB, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune præsenterede bycyklen i 2014. 

Leverandøren af bycyklen - GoBike - gik konkurs sidste år. 

By- og Pendlercykel Fonden overtog herefter GoBikes datterselskab. 

By- og Pendlercykel Fonden er stiftet af DSB, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, og den ejer retten til at udbyde og markedsføre bycyklen. 

De tre samarbejdsparter DSB, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune bidrager samlet med 86,5 millioner kroner til aftalen om bycyklen. Københavns Kommunes andel er 40 millioner kroner. Aftalen om bycyklen omfatter et system, der er i drift i otte år. 

Bikeshare Denmark står for levering, drift og vedligeholdelse af bycykelsystemet.