Foto: By- og Pendlercykel Fonden

Bycykler til folket: Endnu en kommune kommer med på bølgen

På torsdag kommer bycyklen til Rødovre. Det er det samme system, som allerede er indført i København og Frederiksberg, så det er muligt at krydse kommunegrænsen.

100 eldrevne bycykler og ni bycykelstationer vil på torsdag blive indviet i Rødovre. 

Kommunen har valgt at koble sig på det eksisterende bycykelsystem, der findes i København og på Frederiksberg.

Det bliver derfor muligt for borgere i Rødovre at hoppe på en bycykel i hjemkommunen og efterlade den ved en ladestation tæt på arbejdspladsen i enten København eller på Frederiksberg og gøre det samme på returvejen.

Bycykler til Rødovre

Torsdag den 16. august 2018 klokken 14 indvies det nye bycykelsystem i Rødovre.

Indvielsen finder sted på Rødovre Parkvej ved busterminalen mellem Rødovre Rådhus og Rødovre Centrum.

Her kan man få en gratis prøvetur på en bycykel og få rabat, hvis man tilmelder sig systemet.

- Det er afgørende, vi bliver en del af et stort netværk, som vi ved virker. Jeg tror, der er mange, som vil synes godt om muligheden med bycykler, og derfor prøver vi det af, siger Erik Nielsen, der er Rødovres mangeårige socialdemokratiske borgmester.

Læs også Hackerangreb koster bycykler stort økonomisk tab

Ingen sved og åndenød

Hovedformålet med bycykelsystemet er at fremme grøn mobilitet, reducere CO2-udslip og afhjælpe trængsel.

- Ideen med de elektriske cykler er netop, at man kan cykle lige det ekstra stykke vej uden at komme svedig og stakåndet frem til sin destination. En tur mellem Rødovre Centrum og Københavns Rådhusplads, der måler knap ni kilometer burde derfor ikke være et problem på disse bycykler, fortæller Niels E. Bjerrum, der er formand for By- og Pendlercykel Fonden.

Håbet er altså, at borgere i Rødovre vil vælge at tage en bycykel istedet for at sætte sig ind i bilen.

 - Vi kan ikke oprette et isoleret bycykelprojekt i Rødovre. Der er tæt trafik mod København, og bycyklerne er gode alternativer til andre transportformer, siger Erik Nielsen. 

Læs også Færre i brug og færre i drift: Bycyklen har problemer

Sætte gang i dominoeffekt 

I By- og Pendlercykel Fonden, der ejer retten til at udbyde og markedsføre bycykelsystemet, håber man, at flere kommuner vil gøre som Rødovre.

- Vi håber meget, at Rødovre kan blive den berømte brik, der sætter gang i dominoeffekten, så vi kan få endnu flere kommuner med ombord. Jo flere byer, der er med, jo bedre mening giver systemet, lyder det fra Niels E. Bjerrum. 

Hvis man vælger muligheden "Pay as You Go" koster det 30 kroner per påbegyndt time at køre en tur på bycyklen.

Man finder de eldrevne bycykler disse steder i Rødovre. Foto: Rødovre Kommune.