Foto: TV 2 Lorry

Bycykel-firma er på randen af konkurs

Selskabet bag Københavns bycykler har ondt i økonomien og er under rekonstruktion. Håbløst, mener Venstre, der nu vil helt ud af projektet.

Gobike, der blandt andet står bag bycyklerne i København og på Frederiksberg, befinder sig i så store økonomiske vanskeligheder, at virksomheden er på randen af konkurs.

Jeg er helt rystet. Vi har fra oppositionens side længe undret os over økonomien i projektet. Vi kommer ikke til at bakke op om at poste yderligere penge i at redde selskabet.

Cecilia Lonning-Skovgaard, spidskandidat for Venstre i Københavns Borgerrepræsentation

Det skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans onsdag.

Indtil videre er selskabet gået i midlertidig betalingsstandsning, men målet er at rekonstruere firmaet for at undgå en konkurs.

I 2015 havde firmaet et underskud på 38 millioner kroner, mens minusset sidste år løb op i 17 millioner. I årets første to måneder har virksomheden ifølge en redegørelse til skifteretten, som Finans er kommet i besiddelse af, tabt yderligere tre millioner kroner. 

Læs også Frank Jensen har rod i økonomien: "For travlt med at få priser"

Fondsformand tror ikke på konkurs

Det store spørgsmål er, om det rent faktisk ender med en konkurs – og hvad der i givet fald vil ske med bycyklerne.

Tilbage i 2015 var Gobike som nævnt også i økonomiske vanskeligheder. Dengang skrev DR, at en konkurs ville ende med, at både cykler og ladestationer fra firmaet ville indgå i konkursboet – og dermed blive fjernet fra gaden med henblik på et salg. Men om det rent faktisk vil gå sådan er uvist.

Vi kan ikke være sikre på, at systemet kører upåvirket videre, men det satser vi på, for der er nogle økonomiske interesser, som gør, at vi tror, at banken vil sørge for, at firmaet ikke går konkurs.

Nikolaj Bøgh, formand for By- og Pendlercykel Fonden

Driften af bycyklerne ligger i et datterselskab, Bikeshare Danmark, som står for vedligeholdelsen af de i alt cirka 1.800 elcykler, der alle har tablets på styret, der er helt afgørende for driften. Hvis ikke de fungerer, bryder hele systemet sammen. Men så galt tror kommunalbestyrelsesmedlem på Frederiksberg, Nikolaj Bøgh (K) ikke det går. Han er formand for By- og Pendlercykel Fonden, der har tegnet kontrakten med Gobike.

Selskabet har alene hos sin største kreditor, Saxo Privatbank, en gæld på over 100 millioner kroner. 

- Vi kan ikke være sikre på, at systemet kører upåvirket videre, men det satser vi på, for der er nogle økonomiske interesser, som gør, at vi tror, at banken vil sørge for, at firmaet ikke går konkurs, siger han til Finans. 

Læs også Letbanen: Byudvikling giver meget, men koster også

Venstre er rystet

Anderledes bekymret er Cecilia Lonning-Skovgaard, der er politisk leder og spidskandidat for Venstre i Københavns Borgerrepræsentation.

-  Jeg er helt rystet. Vi har fra oppositionens side længe undret os over økonomien i projektet. Vi kommer ikke til at bakke op om at poste yderligere penge i at redde selskabet, siger hun til TV 2 Lorry og peger på de tidligere problemer med Gobike.

I 2015 havde selskabet kun leveret 424 ud af de 1.860 aftalte bycykler, ligesom cyklerne endte på en pris omkring 70.000 kroner. Men hvis alle pengene er tabt, må det ifølge Cecilia Lonning-Skovgaard være sådan, det er.

​- Under alle omstændigheder er vores indgang, at vi skal ud af projektet. Vi har mistet tilliden til det, siger hun. 

Cecilia Lonning-Skovgaard har dog ingen grund til at være rystet og ønske kommunen ud af projektet, lyder det fra Morten Kabell: 

- I København har vi aldrig været i tvivl om, at vi fandt det bedste og billigste bycykelsystem med udbuddet. Men vi har hele tiden været bevidste om, at GoBike var et relativt spinkelt selskab. Derfor havde vi to hovedkrav, vi ville have opfyldt, før vi meldte os på banen som kunder. Vi ville have en sikker juridisk konstruktion og sikkerhed for de penge, vi løbende indbetaler til driften af systemet. Det skulle sikre, at korthuset ikke ville vælter, selvom Gobike skulle blive ramt af en konkurs. Derfor blev By- og Pendlercykelfonden etableret som en selvstændig juridisk enhed for at varetage vores interesser over for leverandøren, mens driften af systemet blev lagt hos det selvstændige selskab BikeShare. Samtidig krævede vi bankgarantier for de penge, vi løbende indbetaler til driften af systemet. Derfor er der ingen risiko for, at København mister de 40 mio. kr., vi har afsat til by- og pendlercykler i København.