Foto: Liselotte Sabroe / Scanpix

Butiksejere i WestMarket kritiserer markedsføring: Folk ved ikke, vi er her

Bedre markedsføring efterlyses af stadeholderne på Vesterbros nye madmarked. Men den er på vej med ny millioninvestering, lover direktøren.

Der bliver ikke reklameret godt nok for WestMarket, og det er en af forklaringerne på den svære start.

Sådan lyder skudsmålet fra flere forretningsdrivende mod ledelsen af Vesterbros madmarked, der siden åbningen i januar har vinket farvel til en tredjedel af staderne, der er lukket på grund af dårlig omsætning.

Flere af de resterende 30 stadeholdere håber, at en ny tocifret millioninvestering fra investorerne bag centret vil blive brugt på at skabe større opmærksomhed om stedet.

- Det startede rigtig godt, og der var stor fokus på åbningen. Men efterfølgende har det været sløjt, og der har manglet nogle strategiske overvejelser, siger Hans Haahr Larsen, der ejer vinbutikken Malbeck+.

Læs også Ekspert: Vesterbros madmarked mangler denne ingrediens

- Jeg tror ikke, folk ved, at vi ligger her. Der er også nogle af dem, der bor i nærområdet, som ikke ved, at vi er her. Men når først de kommer herind, synes de jo, det er hyggeligt og vil gerne komme igen, fortæller Nikoline Rose-Henriksen, ejeren af Ris8, der som navnet antyder, laver risotto. 

- Vi mangler turister herinde. Der er ikke reklameret nok, og det er tilfældigheder, der gør, at kunderne kommer herind. Når folk rejser til Danmark, går de ind og søger på nettet. Så popper Papirøen (med madmarkedet Copenhagen Street Food, red.) frem, og det er ligegyldigt hvor i verden, du er. Det er fordi, de har så mange turister derinde, at de lever meget bedre, end vi gør her, vurderer bestyreren i Street Shawarma, Irfan Øzgenc.

Fokus på markedsføring og de fysiske rammer

Ønsket fra de butiksdrivende ser ud til at blive hørt. For netop markedsføring er – sammen med en forbedring af de fysiske rammer på markedet – de to primære fokusområder, når den økonomiske indsprøjtning skal bruges, fortæller WestMarkets nye direktør.

- Investeringen her er et signal om, at vi er kommet for at blive. Det synes vi har været meget vigtigt at få kommunikeret ud, fordi der er gået rygter om, at WestMarket var ved at lukke. Men intet kunne være mere forkert, lyder det fra Steen Jensen.

- Vi har nu fået mulighed for at opgradere, så vi rent markedsføringsmæssigt kan skyde med nogle helt anderledes og tungere kanoner end før. Vi har nyansatte folk i huset til også at tage sig af den daglige drift af den slags.

 

Læs også Million-indsprøjtning skal redde madmarked i København

Har I ikke været gode nok til at gøre opmærksom på jer selv?

- Al opstart er svær, og der vil altid være huller i osten, hvor man ikke regnede med, at de var. Det her har været et af dem. Det er en proces, vi har arbejdet rigtig lang tid med nu. Men jeg har en stærk fornemmelse af, at stemningen er på vej til at vende hernede, lyder den optimistiske melding fra direktøren.

Et nyt tiltag i WestMarket, der allerede er lanceret, er udendørs servering.