Arkiv foto Foto: Lorry

Butikker taber stort på mangeårigt metrobyggeri

Det omfattende metrobyggeri, der i en lang årrække fremover vil præge det københavnske bybillede, vil betyde faldende omsætning for hundredvis af butikker - for enkelte i en sådan grad, at de må dreje nøglen om, skriver Politiken torsdag.

Sådan lyder vurderingen fra flere sider af det arbejde, der først i 2018 efter planen vil resultere i den nye Metro Cityring.

Flere hundrede butikker, der ligger i nærheden af en af de mange byggepladser i hele byen, vil opleve forskellige former for gener ved byggeriet, som vil påvirke deres omsætning negativt«, siger citydirektør i Københavns City Center Jan Michael Hansen, der over for Politiken spår, at enkelte butikker må lukke som følge af byggeriet.Kun de få butikker, der ligger klos op ad byggeriet, vil kunne få erstatning. Hos Ekspropriationskommissionen, der afgør erstatningssagerne, skønner man, at antallet højst vil være 20-30 stykker.

Det vil være relativt få butikker, der kan få erstatning - kun et fåtal af de mange hundreder, der på en eller anden måde berøres«, vurderer Jørgen Poulstrup, metrokoordinator i Københavns Kommune, over for Politiken.

Det er Metroselskabet, der skal betale eventuel erstatning, og her har man allerede afsat et beløb til formålet. Selskabet vil dog ikke oplyse beløbets størrelse, og man vil heller ikke fortælle om erfaringerne fra de tidligere metrobyggerier, der ligeledes affødte erstatninger.

Hos Hviids Vinstue på Kongens Nytorv, der har eksisteret siden 1723, er omsætningen dalet markant under byggeriet. Restauratør Per Møller afventer spændt Ekspropriationskommissionens afgørelse, og han er ikke i tvivl om, hvad det vil betyde, hvis de ikke får erstatning.

Så må vi vel skære yderligere ned«, siger Per Møller, der fortsat er optimist:

 Vi overlevede det engelske bombardement, så forhåbentlig kan vi også overleve endnu et metrobyggeri«, siger han til Politiken.