Arkivfoto Foto: Mogens Flindt - Scanpix

Butikker i Gentofte Kommune sælger alkohol til 13-årige

22 ud af 30 butikker i Gentofte Kommune solgte alkohol til mindreårige i en undersøgelse foretaget af Alkohol & Samfund.

To ud af tre butikker i Gentofte Kommune solgte ulovligt alkohol til unge under 16 år, viser en pilotundersøgelse som interesseorganisationen Alkohol & Samfund står bag.

Det skriver Magasinet RUS.

Alkohol & Samfund har i en såkaldt ”Mystery Shopping”-pilotundersøgelse fået unge under 16 år til at gå ind i butikker og supermarkeder rundt i Gentofte Kommune for at prøve at købe alkohol.

I et af eksemplerne gik to piger på 13 og 14 år ind i en butik i Hellerup for at købe fire Sommersby-dåser, der indeholder alkoholprocent på 4,5, der svarer til en almindelig øl.

Her spurgte ekspedienten de to piger om noget id, men de svarede begge, at de havde glemt det. Herefter endte ekspedienten med at sælge alkoholen til de to mindreårige piger.

22 ud af 30 solgte alkohol

Og den episode er ikke enkeltstående, for i løbet af undersøgelsen lykkedes det mindreårige at købe alkohol i 22 ud af 30 butikker.

- Episoden i butikken i Hellerup viser den tendens, vi også har set andre steder – nemlig, at butikspersonalet overtræder lovgivningen og sælger alkohol til unge, selvom de ikke kan fremvise id. Og det siger os, at der er et massivt behov for at stramme op på både butikspersonalets adfærd og på sanktionerne for overtrædelser, siger projektleder Magnus Kielberg fra Alkohol & Samfund til Magasinet RUS.

Læs også Lyngby-Taarbæks unge er drukmåse: Politikere bekymrede

Magnus Kielberg slår fast, at det ikke kun er yngre ekspedienter, der sælger alkohol til mindreårige.

– Det har været en myte, at unge ekspedienter ikke tør sige nej til andre unge. Vi så også ældre ekspedienter, der ikke spurgte om id. Og i nogle butikker sagde unge ekspedienter nej, siger Magnus Kielberg.

Kommunen vil certificere butikker

I Gentofte Kommune vil man bruge resultaterne fra undersøgelsen i en kampagne, hvor man vil tilbyde at certificere butikker, hvis de ikke sælger alkohol til unge under 16 år.

Det bliver i form af et klistermærke i vinduet, så forældre ved, at de trygt kan lade deres børn handle der.

- Hvis vi hører, at butikkerne alligevel sælger alkohol, inddrager vi klistermærket, siger Sofie Christiansen, trivselskonsulent i SSP i Gentofte Kommune, til RUS.

Politi: Får sjældent anmeldelser

Ifølge Nordsjællands Politis forebyggelsesafdeling modtager man sjældent anmeldelser om salg af alkohol til mindreårig, og derfor er det også svært at håndhæve loven over for butikkerne.

Læs også Firma får kæmpebøde: Reklamerede med drukrejser for unge

– Vi skal nærmest stå ved siden af og se de unge købe alkohol. Vi kan ikke bare dele bøder ud, efter hvad vi hører. Vi skal kunne dokumentere, at butikkerne overtræder loven. Ellers kan vi henstille til butikkerne at tjekke id, siger politiassistent Martin Justesen, der er SSP-ansvarlig for politiet i Lyngby-Taarbæk og Gentofte Kommuner.

Sådan foregår mystery shopping-pilotundersøgelsen

• Alkohol & Samfund rekrutterer i samarbejde med kommunen unge under 16 år til at prøve at købe alkohol i butikker i Gentofte Kommune.

• Forældrene skal give tilladelse, og de unge får biografbilletter for at medvirke.

• Hvis ekspedienterne spørger til id, skal de unge svare, at de har glemt det. De må ikke lyve om deres alder.

• Undersøgelsen omfatter både supermarkeder, kiosker og tankstationer.

• Projektlederen er hele tiden i nærheden af de unge og kan gribe ind.

Kilde: Alkohol & Samfund